Invigning av ForskarFredag ihop med Lena Gumaelius från Vetenskapens Hus

I fredags var jag med och invigde ForskarFredag på Debaser Medis. Det är ett stort arrangemang som bl a Vetenskapens hus ordnar för att framförallt högstadie- och gymnasielever ska få ett ökat intresset för forskning.

Jag hade nöjet att bl a få träffa Benjamin ”Beppe” Singer som bl.a. är programledare för Hjärnkontoret och f.d. lärare. Han var moderator och ställde några korta frågor till mig om varför det är så viktigt för Stockholm med forskning.

Forskning driver samhället framåt. I utbildningsnämnden i Stockholm har vi bl a valt att satsa på att låta ett antal lärare få tid för att forska. Det är ett bra sätt för de att få nya kunskaper och kunna spridas i skolan. Här skrev jag om satsningen när vi lanserade den.

Forskarfredag är ett viktigt projekt och jag hoppas verkligen att alla ungdomar som deltog fick en bra dag och förstod hur viktigt det är med forskning.

Kommentera

