”Idén med nationella prov är bra, men i praktiken leder dagens prov till orättvisor.” Det säger ett antal gymnasieungdomar till Dagens Nyheter. Bakgrunden är att Skolinspektionen har granskat rättningen av de nationella proven. Inspektionen har kommit fram till att lärarna får ett så pass stort bedömningsutrymme att det finns en risk att två lärare bedömer samma uppsats olika. Det här är ett problem att ta på allvar. I Stockholm uppmärksammade vi detta problem för länge sedan och har arbetat aktivt med att förbättra bedömningen av nationella prov. Förra året la jag en skrivelse i utbildningsnämnden som bland annat krävde att samtliga prov ska avidentifieras innan de rättas av lärare, att proven inte ska rättas av elevens lärare samt att införa en försöksverksamhet där skolor byter prov så att alla elevers nationella prov rättas av lärare från andra skolor.

Det ska bli mycket intressant att följa upp detta arbete och se om det behövs ytterligare insatser för att säkerställa att rättningen av de nationella proven blir rättvis. Jag kan till stor del hålla med den elev som tyckte att idén med nationella prov är bra, men att de i praktiken leder till orättvisor. Det är en kritik som är allvarlig och alla kommunala skolpolitiker borde genast starta arbetet för en rättvis rättning av de nationella proven.

Här kan du läsa skrivelsen till utbildningsnämnden.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s