Idag skriver Dagens Nyheter (ej på nätet) om Stockholms satsning på ”tionde skolåret” som visat sig mycket lyckat. DN har varit på besök på Eriksdalsskolan där ett antal elever går ett tionde grundskoleår. Idag finns denna satsning på Eriksdalsskolan och Spånga grundskola. Satsningen vänder sig till elever som av någon anledning misslyckats med grundskolan och saknar behörighet till ett nationellt program på gymnasiet. Med mindre grupper, skickliga lärare och höga förväntningar har skolorna lyckats oerhört bra. Den genomsnittliga ökningen av meritpoäng för 13 elever som gick det tionde skolåret under 2010 – 2011 var hela 111 poäng.

Jag har förstått att de flesta elever vittnar om en mer positiv inställning till skolan och i några fall har eleverna vänt en mycket negativ trend och för första gången på flera år börjat närvara och prestera studieresultat. Skolan är det bästa vaccinet mot utanförskap, och om det tionde skolåret lyckas få upp studieintresset för de som behöver det mest, kan det vara läge att fundera på en utökning av verksamheten.

Den svenska skolan lider av att varje stadium skjuter ansvaret framför sig. Jag får ofta höra historier om skolpersonal som resonerar att eleverna som inte lyckas nå målen i mellanstadiet nog kommer att lyckas på högstadiet, och de eleverna inte lyckas med högstadiet kommer det nog att gå bättre för på gymnasiet. Det är i grunden feltänkt. Jag tror att många av de elever som inte lyckats nå kunskapsmålen behöver få extra stöd och stanna kvar i grundskolan, istället för att släppas vidare och försöka hinna ikapp med grundskolans mål, samtidigt som man ska läsa in nya ämnen i gymnasiet.

4 Comments »

  1. Det kan nog vara bra med ett tionde år för vissa. Fler borde dock få en kompetent undervisning så att de lär sig det de ska då de ska, istället för som du så klokt påpekar, lärare skjuter problemet vidare. En skola för alla, i tid, utan tionde skolår. Jag undrar lite hur du tänker kring detta med kunskap i rätt stadie och sen att det är bra med ett tionde skolår?

    Och jag undrar också lite hur du tänker kring den troliga nedläggningen av Sankt Örjans rektorsområde i Stockholm? Samlad kompetens och erfarenhet för att hjälpa elever i behov av särskilt stöd i rätt utformade skolmiljöer, kan inte det vara en förutsättning för att just få lära sig det man ska i rätt stadie?

  2. Släpp anden ur flaskan! Inför flyttningskriterier så att kvarsittning/omgång
    blir en lika vanlig företeelse som på 50-talet eller i t e x Nederländerna!
    Idag är kvarsittning stigmatiserande därför att nästan ingen tvingas gå
    om. En pervers utveckling: som om det skulle vara en mänsklig rättighet
    att gå vidare utan tillräckliga förkunskaper. Myrdals mjuka samhälle.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s