SL:s vd Anders Lindström överväger ett förslag som innebär att Waxholmsbåtarna inte längre kommer att trafikera Strömkajen i Stockholm. I stället ska trafiken utgå från terminaler och replipunkter som Vaxholm och Stavsnäs. Dessutom ska ångfartygen inte längre gå i linjetrafik utan betraktas som ”kulturbåtar”.

Det finns flera anledningar till att detta är en dålig idé. För det första ligger både Stavsnäs och Vaxholm ca 50 minuter med kollektivtrafik från city. Att först ta sig till Slussen eller Danderyds Sjukhus för att sedan åka buss i nära en timme innan man kommer till båten går inte att jämföra med dagens lättillgängliga anslutning vis Strömkajen. Jag tror att dagens centrala läge för båtarna gör dem extra attraktiva som resväg. För det andra står Slussen inför en stor ombyggnad vilket tillfälligt kommer att komplicera busstrafiken från Värmdö och Nacka; här borde en väl fungerande skärgårdstrafik som ej går via Slussen snarare byggas ut än läggas ned.

Närheten till skärgården är det som gör Stockholm unikt, skärgårdsbåtarna från city öppnar upp skärgården för många stockholmare; båtarna lockar även tusentals turister varje sommarmånad. Att lägga ned trafiken från Stockholm och flytta den till andra kommuner  tycker Folkpartiet är ett ogenomtänkt förslag och kommer därför att rösta emot det i landstinget om det blir verklighet.

Birgitta Rydberg med flera Folkpartister har därför skrivit ett öppet brev till Christer G Wennerholm (M) som du kan läsa i sin helhet här.

Tidningen Skärgården skiver mer om detta.

Advertisements

6 Comments »

  1. Bravo Folkpartiet! Stockholm är en SKÄRGÅRDSSTAD och skärgårdsbåtarna är ett viktigt inslag i stadsbilden! Trist bara att ni driver igenom ett dåligt förslag
    till ombyggnad av Slussen och en spektakulär bussterminal insprängd i Katarinaberget. Det finns ännu tid att tänka om…

  2. Den reguljära ångbåtstrafiken från centrala Stockholm är en världsunik trafik. Att ha ångbåtar i reguljär trafik som kan utföra samma trafikuppgift som 100 år modernare fartyg är något som vi måste slå vakt om. De bidrar till att göra Stockholm till ett attraktivt resmål.
    Om man tar dem ur den reguljära trafiken måste andra fartyg sättas in.

    Vidare kan man knappast dra in den sjöburna kollektivtrafiken frå Stockholm – hur skulle då alla öar mellan Stockholm och Vaxholm trafikförsörjas ?

    Trafik buss/båt från replipunkter ute i skärgården finns redan – och den är omfattande, Men Stockholm är alltjämt den största bryggan. Båtarna utgör ett trevligt inslag i miljön, vilket man inte kan säga om de enorma P-platserna vid replipunkter som Stavsnäs, vilka skulle svälla betydligt om direkttrafiken från Stockholm avskaffades.

  3. Båtrafiken borde snarare öka genom att man knyter ihop olika delar i Länet, i Hägernäs Strand tex har man byggt ett stort antal nya lägenheter och där finns både restaurang och brygga som borde kunna knytas ihop med övrig skärgårdstrafik som idag trafikerar flera olika kommundelar. En fråga för KSL kanske att propagera för mot Landstinget.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s