En debatt har uppstått mellan mig och Kristdemokraternas ungdomsförbundsordförande Aron Modig. Han reagerade på min artikel där jag föreslår att förskoleklassen borde bli det första året i den obligatoriska grundskolan och att det sista året i förskolan ska göras obligatoriskt, i alla fall de 15 timmar i veckan som utgör den avgiftsfria allmänna förskolan. Han svarar att detta är ett ”ett slag rakt i ansiktet på alla Sveriges familjer och på det civila samhället”. Idag kan man läsa min slutreplik.

Barn har rätt till utbildning – vad föräldrarna än tycker

Aron Modig, ordförande i Kristdemokraternas ungdomsförbund, angriper mig för att jag anser att det sista året i förskolan borde vara obligatoriskt, det vill säga att skolplikten borde inträffa vid cirka fem års ålder.

Förskolan är en pedagogisk verksamhet som borde komma alla barn till del. Sedan den allmänna avgiftsfria förskolan infördes från tre års ålder ser vi också att 95 procent av barnen tar del av verksamheten. Forskning visar att barn som gått i förskolan klarar sig bättre i skolan än barn som stått utanför förskolan. Detta gäller särskilt de barn som kommer från hem med låg utbildningsnivå.

Kristdemokraternas Aron Modig konstaterar också mycket riktigt att ”många gillar” förskolan. Hans motstånd mot ett sista obligatoriskt förskoleår grundar sig inte heller i att detta skulle vara negativt för barnen. Istället är det familjens frihet att välja som står i fokus, oavsett vad detta innebär för den fortsatta skolgången.

Forskning visar att en tidig skolstart är betydelsefull för barnens fortsatta skolgång. Alla barn har rätt till en god utbildning. Därför bör förskolans sista år vara obligatoriskt så att alla barn får del av förskolans pedagogiska verksamhet.

För mig är barnens rätt till utbildning självklar, oavsett vilka föräldrarna är eller vilka åsikter de har. Jag kan bara konstatera att i England börjar barnen i skolan vid fem års ålder, oavsett politisk majoritet.
Lotta Edholm (FP), skolborgarråd i Stockholm

12 Comments »

  1. Och vart har barnens rätt till allt annat, än en av regeringen förutbestämd utbildning tagit vägen. Barnens rätt till familj, trygghet, tid för egna tankar, valfrihet, egna intressen, egna åsikter o.s.v. Dessa saker som är de absolut viktigaste för ett barns utveckling, finns inte inom barnomsorgens/skolans väggar. Att dagligen umgås med jämngamla och ständigt göra det andra bestämmer är inte särskilt utvecklande, jämfört med att ingå i ett sammanhang (tillhörighet), umgås och dela erfarenheter med människor i olika åldersgrupper.
    ”oavsett vilka föräldrarna är eller vilka åsikter de har” säger du Lotta. Detta är riktigt kusliga ord, som bara bekräftar vart samhället är på väg. Likformigheten är total, inga avvikande åsikter, helst ingen tro på någonting, bara anpassning så långt ögat når.
    Tack och lov vågar fler och fler människor stå upp och ifrågasätta hur vi kunnat bli så indoktrinerade av politiska svängningar. En växande skara människor börjar ta ansvar för sina egna handlingar och sina egna barn. Allt fler börjar tänka och ifrågasätta vad det är som händer. Det är hoppfullt!

  2. Vilken forskning stödjer du dig på när du säger att barn som gått i förskolan klarar sig bättre i skolan?

    Vilken forskning stödjer du dig på när du säger att tidig skolstart är viktigt för barnets fortsatta skolgång?

    Du kan inte bara hävda sådant utan att redovisa stöd för dina påståenden!

    Att 95 % av barnen mellan 3-5 år på något sätt deltar i barnomsorgen är inget argument för att det är rätt att tvinga alla att göra det!

    Lustigt att du tar England som exempel. I England är det utbildningsplikt vilket innebär att alla barn har rätt till en god utbildning men den måste inte ske i skolan. Där kan barnens utbildning lika gärna vara hemundervisning. Alltså, även om de flesta barn i England börjar skola tidigt så är inte skolan obligatorisk!

    Det är dessutom bevisat i forskningen att hemundervisning både kunskapsmässigt och socialt ger lika bra eller bättre resultat än undervisning i skola och detta gäller oavsett familjernas socioekonomiska status och oavsett föräldrarnas utbildningsnivå. Till skillnad mot dig, Lotta, redovisar jag stöd i forskningen för mina påståenden. För fakta om hemundervisningens goda resultat:

    http://www.rohus.nu/?download=Homeschooling%20-%20From%20the%20Extreme%20to%20the%20Mainstream%20-%20Fraser%20Institute.pdf

    • Hej Tobias!

      Jag måste få kommentera detta att det du skriver är ett bevis på att du lever efter papper och inte livet!

      Jag har haft en utbildning som kan ses som bristande då jag fick flytta från ett land till ett annat varje år och därför missat mycket av min skolgång.

      Men jag kan tala om att Sverige borde ha tidigare skolplikt än vad dem har idag av den orsaken att dagens unga kan knappt läsa och skriva rätt när dem har gått klart 9an.

      I Grekland läste jag Pythagoras sats redan i 3an medan i Sverige viste knappt läraren vad det va!

      Så kallar du mig för ursäkta språkvalet En Dum Korkad Idiot för att jag gick i förskolan och innan det gick jag i Grekisk skola där jag lärde mig som 4 åring att skriva och räkna tusen tal och redan som 4 åring kunde jag multiplikations tabellen som rinnade vatten!

      Det skadade mig inte och som resultat på min sociala kompetens så har jag en stor krets av vänner, så var grundar du din så kallad forskning?

  3. Varför inte göra som Finland, inför läroplikt i stället för skolplikt. Ha ingen obligatorisk förskola och bli bäst i världen! Heja Finland!

  4. Hej Tobias!

    Exempelvis visar artikeln Benefit-Cost Analysis of the Perry Preschool Program and Its Policy Implications av nobelpristagaren Steven Barnett att tidig kvalitativ förskola för barn i riskzoner leder till framgångar i vuxen ålder jämfört med barn som inte får tillgång till förskola.

    Hälsningar
    Hedwig Kastenholm
    Biträdande borgarrådssekreterare (FP)
    Skolroteln, Stockholms stad

    • Barn i riskzoner.
      Jag tror att barn i riskzoner har föräldrar med problem, som välkomnar avlastningen som förskolan kan erbjuda.

      Hur går det för barn i riskzoner som gått förskola, jämfört med barn utanför riskzoner som inte gått förskola? Hur stor skillnad i antal är det mellan grupperna?

    • Hedwig,
      jag hittar ingenstans i denna forskning där det står att ICKE-utsatta barn far bättre av tidigare skola. Kan du hänvisa till var detta står? Eller är er tanke att ALLA barn ska tvingas till något som för att en mindre grupp ska gagnas – med risk för att den större gruppen far illa?

      Läskiga tongångar i dessa argument tycker jag. ”Alla ska” rimmar inte med frihet.

    • Själv är jag beredd att låta mitt barn avstå sitt förskoleklassår mot min egen övertygelse pga av en i mitt tycke helt orimlig placering på en skola som är totalt oetablerad i mitt närområde. Jag tycker att Lotta Edholm borde jobba mer på det som ingår i kommunens ansvar att ge de barn som faktiskt vill gå i förskoleklass en någorlunda rimlig skolplacering och så länge det inte är uppfyllt tycker jag inte att hon förtjänat rätten att tycka nånting alls på ”riksnivå”.

  5. Hej,

    En forskningsgenomgång från Statens folkhälsoinstitut visar att barn i åldern 12-40 månader som vistas på förskola har en bättre kognitiv utveckling än barn som enbart vistas i hemmet. Läs mer här: http://www.fhi.se/Aktuellt/Nyheter/Positiva-effekter-av-forskola-for-sma-barn/

    Expertgruppen för offentliga studier, ESO, har tagit upp fördelarna med obligatorisk förskoleklass. Läs mer här: http://www.eso.expertgrupp.se/Uploads/Documents/20-Mars-2012/ESO-2012_2-till-webben.pdf

    Med vänliga hälsningar

    Erik Åslin
    Bitr. borgarrådssekreterare (FP)
    Skolroteln, Stockholms stad

Kommentera

