Idag skriver Dagens Nyheter om de reviderade riktlinjer för trygghet och studiero som ska tas i utbildningsnämnden nästa vecka. Bakgrunden till revideringen av våra riktlinjer är att den nya skollagen tillåter ett antal metoder för lärare och rektor som behöver stöd för att upprätta hålla ordningen i klassrummen och skolan.

Jag tycker att det är viktigt att slå fast att Stockholms skolor i regel har bra studiero, men att det finns fall där ett antal elever allvarligt förstör för sig själva och för sina klasskamrater. I de fallen är det oerhört viktigt att lärarna har rätt redskap för att kunna hantera situationen. Inte minst handlar det om elever som mobbar andra elever. Där har skolan och vuxenvärlden ett ansvar att inte skuldbelägga den mobbade eleven.

En intressant nyhet är försittning som innebär att läraren eller rektorn får besluta om att en elev ska komma till skolan en timme innan undervisningen börjar. Detta har framgångrikt använts på Enbacksskolan i Tensta där skolan ibland även ber föräldrarna att vara med under försittningen.

I grunden handlar dessa verktyg inte om straffa elever utan att hjälpa de elever som faktiskt förstör för sig själva och andra.

Annonser

5 Comments »

  1. Hej Lotta! Har du hört talas om inkluderingstanken? Läs gärna Inclusion av Skidmore eller Unescorådets och specialpedagogiska institutets ”Riktlinjer för inkludering” med fokus på policy/riktlinjer angående åtgärdsprogram. Jag tycker att ni skolpolitiker borde läsa in er lite på forskning om skolan!

  2. Lotta,

    Var finner man stöd för att en upptrappning av negativ uppmärksamhet leder till större arbetsro?

    Vad har läraren för roll? Har läraren ett ansvar för undervisningsmiljön i klassrummet? Eller är en lärare helt utlämnad till slumpen, när det gäller klassens sammansättning av elever, med helt olika bakgrund, mognad, socioekonomiska faktorer?

    Vet du om arbetsro över huvud taget ingår som ett moment i lärarutbildningen? Enligt Samuelssons avhandling ”Störande elever, lärares korrigeringar” finns det anledning att ifrågasätta om mer negativ uppmärksamhet är lösningen på problem med arbetsro. Enligt skollagen har varje elev rätt till en undervisning som tar hänsyn till dennes individuella behov.

    Som trebarnsförälder är jag övertygad om att det ytterst är de vuxna i skolan som har ansvaret för att skapa en bra undervisningsmiljö. Det är vuxna som bestämt hur skolan ska se ut och hur undervisningen ska utformas. Det känns ovärdigt, fel och fegt att så mycket fokus riktas mot elevers beteende. I stället borde man under lärarutbildningen ägna sig åt hur man skapar arbetsro, ledarskapet i klassrummet och färdigheter i att möta barn på ett varmt och inkluderande sätt.

    Jag tror inte på mer av negativ uppmärksamhet. Lärarens agerande är viktigast. Förminska inte läraren till en hjälplös, passiv mottagare av en grupp barn som är predestinerad att lyckas mer eller mindre bra- det senaste tycks tyvärr vara fallet, enligt PISA-undersökningar. Det finns ingen uppenbar orsak till att flickor ska lyckas så mycket bättre i skolan än vad pojkar gör. År efter år. Fundera på det i stället.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s