Det var glädjande läsning för en Folkpartist när den nya cykelplan presenterades igår. Många av Folkpartiets förslag  från 2010 finns med i förslaget. Redan då föreslog vi att cyklister skulle tillåtas svänga höger vid rött (sk Right on red), och få cykla mot enkelriktat där det är säkert. Vi har också länge kämpat för fler cykelparkeringar i anslutning till kollektivtrafiken. Detta ledde bland annat till Metros löpsedel ovan. Att både Centerpartiet och Moderaterna nu hakar på är glädjande, nu hoppas jag att vi tillsammans kan göra Stockholm till en ännu bättre cykelstad! Själv väljer jag naturligtvis att använda hjälm som ni själva kan se.

Att Folkpartiet var tidigt med att aktualisera problemen med cykling i Stockholm beror möjligtvis på att en stor del av vår personal i Stadshuset cyklar till jobbet dagligen, diskussionen om hjälm eller inte går het varje vår.

Här hittar du mina tidigare inlägg om cykling.

3 Comments »

  1. En utmärkt reform. Fick en fråga av en bänkgranne där jag hyr ett skrivbord i förra veckan, om jag varit med och gjort kampanjer med sociala medier. Visst sa jag och visade pedagogiskt hur fp i Stockholm bland annat tagit fram en ny cykelpolitik.

  2. Det mest frustrerande när jag cyklar är detta:

    1. Helt plötsligt tar cykelbanan slut. Ingen skylt eller annan indikation på var det är tänkt att man ska fortsätta sin cykelfärd. Iblad slutar den mitt på ett torg, där man gissningsvis inte bör cykla. Vaf…? Ska jag ut i trafiken eller följa trottoaren som nyss var till hälften cykelbana? Är det verkligen meningen att jag ska stanna, kliva av och leda cykeln ett par hundra meter till nästa lilla snut cykelbana? Hur troligt är det att man cyklar laglydigt då? KONTINUITET tack!

    2. Cykelbana och gångbana delas endast av en linje. Gångtrafikanterna lägger inte märke till att det är cykelbana, utan dräller omkring på båda sidor om strecket. Gör en delare som även gångtrafikanter uppfattar och spontant respekterar. Krävs troligen en trottoarkant/nivåskillnad.

    3. Bor i Haninge, jobbar i Bromma. 3 mil. Lite väl långt, men skulle gärna cykla uppemot en mil. Resten kollektivt. Men SL tillåter senast jag kollade inte att man transporterar cykeln förbi centralen. Vaf…? Se till att man kan cykla till/från t.ex. pendeltåg och sedan ta cykeln med på tåget till lämplig station varifrån man cyklar sista biten. Speciella cykelvagnar? Cykelhissar vid stationerna? Spåna fritt men GÖR NÅGOT! Tror detta skulle inspirera rätt många att cykla mer till/från jobbet.

    4. Dåligt underhåll. En bil klarar utan större komfortproblem eller trafikfara att det finns lite sprickor och ojämnheter i asfalten, men för en stadscykel med lite smalare däck och utan stötdämpare är det förödande. Omöjligt att köra snabbare än promenadtakt om man inte vill riskera att ramla. Och sopa bort gruset snabbt på våren, tack!

Kommentera

