Lotta Edholm, Jessica Bagge, Lotta Rajalin

Häromdagen besökte jag förskolan Egalia på Södermalm. Det är ganska få kommunala verksamheter som har fått så stort internationellt genomslag som Egalia, vars verksamhet bygger på genuspedagogik. Hela förskolan genomsyras av att alla barn, oavsett kön, ska ha samma möjligheter. Förskolan har bl a blivit kontaktad av Reggio Emilia i Italien för att hjälpa till att utveckla deras genusarbete. Samtidigt är det många som provoceras av deras jämställdhetsarbete, trots att läroplanen för förskolan är mycket tydlig med att förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller.

Egalia startades för två år sedan. Ansvarig är förskolechef Lotta Rajalin som också är chef för ett antal andraförskolor på Södermalm och i Gamla Stan. Alla hennes förskolor har ett tydlig integrerat genusarbete men det är bara Egalia som är helt och hållet uppbyggt kring genuspedagogik. Egalia beskriver på sin hemsida varför deras genuspedagogik behövs:

Vi anser att när vi i samhället i stort pratar om ”manligt” och ”kvinnligt” så är dessa ord starkt präglade av myter om kön. Vi på Egalia tror att de traditionella föreställningarna om ”kvinnligt” och ”manligt” har påverkat oss människor till att skilja oss åt beroende på kön. Vi upplever att redan små barn görs i samhället medvetna om skillnaderna på könen och vad som anses lämpligt för flickor respektive pojkar. Detta begränsar enligt oss mäns och kvinnors livsmöjligheter och vi på Egalia anser oss ha en viktig uppgift i att förändra detta.

Självklart följer Egalia den vanliga förskoleplanen och arbetar likt andra förskolor med t ex dans, språk och matematik. I sitt arbete är Egalias personal mycket medvetna om sitt språkbruk. De försöker använda så neutrala ord som möjligt, i vanligt tal försöker personalen att använda egennamn som ”Lottas” istället för ”hans” och ”hennes”. Ett annat exempel kan vara att personalen säger ”Hej kompisar” istället för ”Hej killar/tjejer”.

Jag delar uppfattningen att traditionella könsroller begränsar våra livsmöjligheter. Forskning visar att pojkar och flickor blir behandlade olika i förskolan; självklart måste våra förskolor arbeta för att ändra på detta. I skolan får tjejer bättre betyg och går vidare till högskolestudier i större utsträckning än killar. SVT rapporterade nyligen om en dansk undersökning som visar att flickor trivs bättre i förskolan än pojkar. Det finns dessutom många berättelser om pojkar som är oerhört duktiga på ridning eller balett men som slutar med det på grund av forntida förväntningar på dem. Jämställdhetsarbetet framställs ofta som en kvinnosak, men i frågan om lika möjligheter för alla tror jag att pojkar har minst lika mycket att vinna på det arbetet.

Jämställdhet är en viktig fråga för oss liberaler som ser till alla individers lika möjligheter oavsett kön. Jag är både stolt och glad att ha Egalia som kommunal verksamhet i Stockholm.

Här kan man läsa mer om Egalias genuspolicy.

Annonser

2 Comments »

  1. Jag har inte satt mig i ni Egalias sätt att arbeta. Generellt är jag skeptisk, då jag tycker att det oftast är för stort fokus på att få flickor att bli pojkar och vice versa i stället för att erkänna att de är olika, oftast gillar olika saker och att det är OK. Jag tror att hur vi behandlar är viktigare än språket. Om en person säger att den är glad, men ser ut som ett argt bi. Då litar vi mer på betoning och kroppsspråk. Jag tror det är samma sak med hen och ”kompisar”, använd vilket ord som helst men gör det neutralt.

    Det är bra att du tar upp jämställdhet ur både pojkars och flickors perspektiv. För givetvis har killar mycket att vinna på ett neutralt jämställdhetsperspektiv. Det är ju inte klokt att killar får mer negativ uppmärksamhet redan i förskolan (enligt den danska studien) och det är ett mysterium att vi inte har större fokus i skoldebatten på att vi inte har en skola som fungerar även för pojkar.

  2. Liberal politik att styra föräldrar och barn i genusmarxism..?
    Rek. dig att se dokumentären Hjernevask som sändes i Norge ifjol.
    En kritisk granksning av ideologi bakom genusvetenskap och politisk indoktrinering av föräldrar och barn.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s