Igår besökte Rapport Söderholmsskolan där några av Stockholms lärarcoacher just nu arbetar. Lärarcoacherna arbetar för att lyfta skolans kunskapsresultat genom samtal och dialog med lärare och lärarlag.

Läraryrket är i mångt och mycket ett ensamt arbete; därför behövs det coacher och andra insatser som skapar förutsättningar för att lärare ska kunna lära av varandra. Jag är övertygad om att sådana insatser inte bara gynnar enskilda lärare utan hela skolan. Självklart kan det kännas svårt att öppna upp och granska lärandet i klassrummet men jag tror att det är positivt för alla inblandade.

Under hösten har utbildningsförvaltningen anställt 8 coacher som arbetat på 8 skolor. Coacherna har arbetat både med lärarlag och enskilda lärare, och totalt har ca 40 lärare varit involverade. Fokus har legat både på det specifikt ämnesdidaktiska och på ledarskapet i klassrummet. Coacherna har stöttat i alla ämnen men på några skolor har det varit specifikt språkutvecklande arbetssätt och matematik. Parallellt med arbetet på skolorna får coacherna själva handledning och går under våren en coachutbildning för att bli certifierade coacher.

Det var roligt att TV- inslaget var så pass långt att tittarna fick en välavvägd bild av våra coachers arbete. Alltför ofta likställs lärarcoach-projektet med tv-serien klass 9A, vilket är en orättvis jämförelse.

Det har sagts förut men tål att sägas igen. Läraren är den enskilt viktigaste faktorn för elevernas kunskapsutveckling. För att Stockholm ska ha en skola i världsklass krävs en lärarkår i världsklass. Det är mot den bakgrund som jag har varit med och drivit igenom lärarcoachprojektet i Stockholm. Insatserna ska utvärderas ordentligt under våren men överlag har alla skolor varit nöjda vid slutsamtalen. Min förhoppning är att vi kan sprida arbetet med lärarcoacherna brett i Stockholm så att fler lärare får utvecklas i sitt yrke.

Jag har skrivit mer om detta tidigare här, här och här.

Advertisements

5 Comments »

  1. Fast nog vore det bättre att också satsa från grund och ge rejäla resurser
    till lärarutbildningen, Nu är det inte din sak, kan du säga och det stämmer. Men genom den här insatsen så döljer man liksom det egentliga systemfelet; den dåliga utbildningen med låga förkunskapskrav och låga krav under tiden på lärarutbildningen.

  2. Jag håller helt med Bertil Törestad. Lärarutbildningen är numera helt under isen, vi får ut personer som inte övat på klassrumsundervisning alls.
    Lärarutbildningen måste förändras totalt, den coaching som nu görs i efterskott ska börja första terminen av lärarutbildningen och naturligtvis handledas av erfarna lärare. Eftersom lärarutbildningen dumpat ansvaret för praktiken på kommunen bör den också lämna ifrån sig den så kalalde undervisning som nu sker där.

  3. I och med detta tänk att den pedagogiksa lärarutbildningen är under isen, och att praktik är viktigare än pedagogiska teorin. Så borde alltså ämneskunniga, som brinner för sitt ämne. D.v.s. de som utbildat sig till mattematiker, biologer eller kemister etc, för att sedan råkat få jobb inom skolan vara bland de bästa lärarna. då de har enorm ämneskunskap.. och ofta håller sig uppdaterade i sitt ämne.

    Vidare har de också ofta en vilja att få andra att förstå deras ämne, som de själva brinner så för.

    Dessa blir nu i år utan lärarlegitimation, trots enorma kunskaper och ibland väldigt lång tjänst och vana som klassrumslärare.

    I min erfarenhetsvärld har de lärarna som faktiskt var utbildade biologer/samhällsvetare, etc och som brann för sina ämnen och sedan efter sin ämnesexamen hamnat i skolans värld , bland de bästa och informationsrikaste lärarna jag stött på.

    och dessa kastar skolan nu ut, och behåller de legitimerade lärarna som gått en pedagogikutbildning, som de flesta säger är under isen.

    En pedagogisk kurs gör absolut inte en lärare till en bra lärare.
    Erfarenhet, personlighet, vilja att bry sig om sina elever och ett brinnande intresse för sitt ämne gör en lärare bra.

    Lärarlegitimationen tar absolut inte hänsyn till detta , utan istället kastar vi ut några av skolans bästa resurser.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s