Försvaret aviserar idag att man funderar på att sänka kraven för att få göra grundläggande militärutbildning. Från att tidigare ha krävt åtminstone godkänt i några gymnasieämnen anser försvarsmakten att det ska räcka med godkänt i svenska, engelska och matte – i grundskolan. Detta gör försvarsmakten med det häpnadsväckande argumentet att man vill ”bredda rekryteringen”.

På de flesta andra områden väljer arbetsgivare att höja kraven. Världen blir alltmer komplex och avslutade gymnasiestudier är ofta ett krav komma vidare. Att på detta sätt uppmuntra skoltrötta, oftast killar, att hoppa av gymnasiet är därför vettlöst. Staten riskerar att hjälpa ungdomar in i en återvändsgränd som det är svårt att ta sig ur. Man kan ju också fråga sig hur smart det är att sätta vapen i händerna på unga män som inte tagit en enda gymnasiepoäng…

5 Comments »

  1. Bara för att du inte har gymnasie betyg så betyder det ju inte att man är inkompetent. Själv har jag inte betyg från gymnasiet – alls. Det beror på att jag blev grovt misshandlad i skolan när jag var yngre, så jag sket i skolan helt enkelt. Nu mår jag betydligt bättre, både fysiskt och psykiskt, och funderar på att bli soldat, dock utan betyg. Så ja, det är liten svår situation. Om Försvaret skulle sänka kraven, så skulle det hjälpa mig stort.

    I alla fall så tar man massor av tester (inklusive ett logik test) INFÖR GMU. Klarar man av dem, så ser jag inte problemet. Försvaret kan ju också utveckla dessa tester — göra dem mer utmanande, etc..

    Det är min åsikt.

    Anders L.

  2. Tack för din åsikt Anders! Jag tror inte att Försvaret skulle bli bättre av att man sänker kraven. Så länge i princip alla pojkar gjorde värnplikt så var det inte alls lika noga med förkunskaperna. Idag, när t ex god engelska är ett krav, är det viktigare att man faktiskt har åtminstone delar av gymnasieskolan avklarad. Om man inte gått igenom gymnasiet är det ju också fullt möjligt att läsa in de kurser som saknas på KomVux.
    mvh
    Lotta

  3. Jag förstår precis vad du menar. Jag är 18 år och går på SFC. Där finner jag andra 18 åringar som knappt har Svenskan, ändå har dem godkänt från grundskolan. Motsatsen finner jag också. Jag tycker dock att det är lite väl absurt att använda en stereotyp som ett argument mot detta. Ge personen en chans. Testa honom. Klarar han inte av det, så förnekar man hans ansökan till försvaret. Simple as that!

    Jaja, det ser inte ut som att detta kommer att hända med tanken på all kritik, även från Försvarsmaktens egna sida…

    Anders L.

    • Våld är en del av mänskligheten, därför är våld ett måste i vårt samhälle. Man bör alltid kunna försvara sig själv eller andra om det behövs.

Kommentera

