I fredags träffade jag representanter för Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, (som snart byter namn till Visita) för att prata om framtiden för Stockholms besöksnäring. De har släppt en strategi med mycket ambitiösa mål för hur denna bransch ska kunna växa. Det är välkommet. Stockholm är en fantastisk turiststad. Min arbetsplats, Stadshuset, var en av de platser i Stockholms där antalet besökare ökade mest i fjol.

En förutsättning för att Sverige ska lyckas inom besöksnäringen är duktiga och välutbildade medarbetare. Idag skriker arbetsmarknaden efter kunnig personal inom en rad yrkeskategorier. Samtidigt finns det ett ljumt intresse bland landets niondeklassare att välja denna bana i livet. Därför är det viktigt att eleverna som söker till gymnasieutbildningar nås av bra information om arbetsmarknadsläget.

För att yrkes- och lärlingsutbildningarna ska bli riktigt bra krävs det att skolorna har ett mycket nära samarbete med företagen och branschen. Samarbeten skapar en seriös stämning där eleverna dels ser hur det faktiskt fungerar i yrkeslivet och dels märker att de är riktigt eftertraktade på arbetsmarknaden.

Läs mer om den nationella strategin för svensk besöksnäring här http://www.strategi2020.se/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s