Idag skriver DN om Stockholm stads lässatsning och att utlåningen vid skolbiblioteken har ökat kraftigt. Mellan 2007 och 2010 har vi haft en omfattande satsning på läsning, både gentemot barnen direkt och kompetensutveckling för lärare. Jag är övertygad om att läskunskap är en nyckelfaktorn för att höja kunskapsresultaten för många barn. Det är jätteroligt att Stockholms skolbarn idag lånar dubbelt så många böcker som för fem år sedan. Samtidigt ser vi att resultatet på nationella provet i trean och arbetet med läsutvecklingsscheman (LUS) har förbättrats.

Advertisements

6 Comments »

  1. Såsom varandes lärare på lågstadiet kan jag bara instämma! Har själv bevistat några ytterst givande föreläsningar och inspirerats av kollegor som varit mer aktiva. MEN är det inte snart dags att släppa det på flera sätt knepiga LUS och istället börja använda Skolverkets Språket Lyfter?

  2. ”Utbilda ett sinne för en person utan bildar det moraliskt, är att utbilda ett hot mot samhället” Teddy Roosevelt. Och moralisk utbildning de kan inte ge skolor, obligatorisk utbildning bör inte förväxlas med obliogatoriedad delta i skolan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s