I förra veckan besökte jag Eiraskolan som är en inspirationsplats för matematik på pedagogstockholm.se, där vi blev runtvisade av rektor Anette Tibbling och biträdande rektor Catarina Nolinder. De har en väl utvecklad matematikverkstad där barnen på olika sätt får använda sina mattekunskaper och lära sig nya. Skolan har haft matematikverkstaden sedan 2005 och den lärare som var med och startade den, Margareta Oscarsson, arbetar nu för utbildningsförvaltningen med att coacha lärare på olika skolor att utveckla matematikundervisningen. Eiraskolans lärare har också många andra spännande projekt, såsom storyline, och vi fick följa med på en inspirerande lektion i matte.

Matematikverkstaden har inte bara varit en plats med material där undervisningen sker i andra former, utan den har också varit en katalysator för diskussioner om matematik på skolan. Eiraskolan har haft pedagogiska caféer där hela skolans personal deltagit (i olika omgångar), även fritidspedagogerna. Det är viktigt att matematiken finns närvarande under hela skoldagen.

Goda matematikkunskaper tidigt är oerhört viktigt för att uppnå goda resultat i skolan också senare under skolgången. Det är också viktigt för att behålla Sveriges konkurrenskraft – redan idag finns det brist på ingenjörer i Sverige. Om inte matematikkunskaperna hos eleverna i grundskolan och gymnasieskolan förbättras, kommer det bli svårt för högskolorna att rekrytera till ingenjörsutbildningar och för företagen att rekrytera färdigutbildade ingenjörer.

Skolverket gick i veckan ut med statistik som visar att 19,3 procent av eleverna i årskurs nio inte fick godkänt på nationella provet i matematik vårterminen 2011. Det är den högsta andelen sedan mätperiodens start vårterminen 2003 då motsvarande siffra var 9,2 procent. Det är dags att vi på riktigt fokuserar på matematikundervisningen från förskola, via grundskola, till gymnasiet och studentdagen. Motsvarande siffra för Stockholms stad är att 16,9% av eleverna inte får godkänt på nationella provet i matematik i årskurs nio. Något bättre resultat, men absolut inte tillfredsställande.

1 kommentar »

  1. Tja… En god start för att öka kunskaperna torde väl vara det Lärarnas Riksförbund ideligen påpekar – ge lärarna tid att undervisa! Det finns ett negativt samband mellan ökad administration och förbättrad undervisningskvalité. Säkra nyrektyretingen till läraryrket genom en lön som ökar statusen och motsvarar studietiden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s