Idag skriver jag om samverkan mellan högskolor och gymnasier på Dagens Samhälles debattsida tillsammans med Stefan Nordlund från Stockholms Universitet, Eva Malmström Jonsson, Kungliga Tekniska Högskolan och Elisabet Blaus Rendahl Stockholms Akademiska Forum.

Enligt en ny studie från Stockholms Akademiska Forum är samarbetet mellan gymnasieskolan och högskolan ofta begränsat. Trots att en majoritet av Stockholms elever läser studieförberedande gymnasieprogram saknas en naturlig kontakt med högskolorna i regionen för många. Därför vill vi som representanter från två av högskolorna och Stockholms stad gemensamt bygga bättre broar mellan gymnasieskolor och regionens stora lärosäten.
Hela Staf:s rapport om den samverkan som finns idag kan du läsa här.
 
Advertisements

2 Comments »

  1. Hur har denna situation uppstått? Enligt Skollagen är Sthlms kommun
    skyldig att sträva efter att anställa lärare med forskarut-
    bildning. Om det ändå är så som LE skriver betyder det
    att staden bryter mot skollagen.

  2. Det stämmer att det oftast är eldsjälar som gör att samarbetet blir av. Och eftersom vi har gott om eldsjälar så ser det så bra ut som det faktiskt gör! Eldsjälarna är lärarna i det här fallet! Vi behöver inte fler kontakter-snarare är det så att vi bombarderas av mail från universitet och högskolor. Vad som vore trevligt skulle däremot vara att ha djupare kontakter! Tyvärr är det tydligt att lärarna har för hög arbetsbörda. Till den föredömliga föreläsningsserie som anordnas med anledning av Kemins år kommer bara ett fåtal gymnasielärare varje gång.

    Tack vare alla eldsjälar så ”springer” i alla fall vi iväg med våra elever både till Stockholms universitet, Vetenskapens hus och har föreläsare från olika universitet på skolan (via våra kontakter). På min skola har vi även en lärare som har doktorerat, men hon har ingen lektorstjänst! Att teoretiska gymnasieskolor har lektorstjänster borde vara ett mål som utvärderas i UTBF:s verksamhetsplan!

    Förslag från mig: se till att det anordnas kvalificerade fördjupningskurser i våra ämnen (som ger högskolepoäng) på kvällstid, avsätt tid i tjänstefördelningarna(som tyvärr anses omodernt av åtskilliga rektorer) för denna utbildning, se till att lärarna får en mer rimlig arbetsbelastning.

    På detta sätt skulle vi lärare få nya och djupare kontakter på universiteten. Kontakter som vi senare kan göra något av om det ”klickar”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s