Igår var jag med i ett panelsamtal om behovet av samverkan mellan högskolor och gymnasieskolor. Hearingen anordnades av Staf, Stockholms akademiska forum, som ägs av högskolor och universitet i Stockholm och Stockholms stad. Dagen inleddes av Staf:s Oscar Lavelid som berättade om den rapport som tagits fram om samarbeten mellan högskolor och skolor i Stockholm. Rapporten visar att det finns spännande samarbeten, men att de ofta bygger på eldsjälar samt att det saknas strukturer för samarbetet. Den fulla potential som finns i Stockholm med alla våra fina högskolor och universitet är långt ifrån uppnådd. Därför annordnade Staf gårdagens hearing för att sammanföra olika aktörer i Stockholm och ta avstamp för det fortsatta samarbetet.

Efter presentationen av rapporten höll Johanna Ray från Technische Universität München ett föredrag om de spännande samarbeten de har där. Där har man tidigt identifierat ett behov av att samarbeta med skolor dels för att öka kvalitén på sin lärarutbildning men också för att säkerställa tillgången på studenter som vill och kan studera naturvetenskapliga ämnen. De använder sig av ett nätverk av referensskolor som tar emot lärarkandidater och får fortbildningsdagar och tillgång till ny forskning från universitet. Mycket spännande idéer, varav några kanske kan implementeras i Stockholm.

Agneta Norén från Stockholms universitet berättade om Forskarskolan, där gymnasieelever under två sommarveckor får vara med en doktorand och hjälpa till med deras forskningsprojekt. Lena Gumaelius från KTH berättade om Vetenskapens hus där hela skolklasser kan komma för att genomföra spännande laborationer. Dessa är två exempel på de projekt som finns i Stockholm idag som väcker elevernas intresse och kunskap om högskolestudier.

Panelsamtalet som jag deltog i handlade om potentialen för samverkan, brister i samverkan idag och vad som ska hända i framtiden. Deltog gjorde också Eva Malmström Jonsson från KTH och Stefan Nordlund från Stockholms universitet. Vi var alla överens om att det är viktigt med samverkan mellan gymnasieskolor och högskolorna bl a för att säkerställa högskolornas rekrytering.

2 Comments »

  1. På den statliga tiden mötte gymnasieeleverna inte endast
    doktorander, utan t o m doktorer i sitt eget klassrum. Och detta
    varje vecka. De kallades lektorer. Det vill jag kalla anknytning
    till högskola/universitet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s