Biträdande rektor Lars Svensson och jag i matematikverkstaden

Igår var jag på ett spännande skolbesök på Bandhagens skola. Det är en F-6 skola som satsat mycket på matematikundervisningen under flera år. Satsningen centreras runt den matematikverkstad som man inrättat. Det är ett klassrum som är välfylld med material och pedagogiska hjälpmedel för att praktiskt arbeta med matematik. Klassrummet delas mellan alla klasserna på skolan som alla har tid där varje vecka. Bandhagens skola är inspirationsplats på Stockholms stads hemsida Pedagog Stockholm just för sin matematikverkstad. Matematiksatsningen har visat sig i resultaten; på de nationella proven i årskurs 3 hade Bandhagens skola 5%  fler godkända elever i våras än året innan.

Arbetet med matematikverkstaden har fått flera effekter på skolan, enligt lärarna och skolledningen, som jag mötte under mitt besök med rektor Ylva Wikman i spetsen. Alla matematiklärare utmanas i sitt sätt att lära ut eftersom de varje vecka måste arbeta på ett annorlunda sätt i matematikverkstaden. Detta har ökat samverkan på skolan kring matematikundervisningen som nu ofta diskuteras lärarna emellan. De har också breddat undervisningen i matematik; i alla ämnen har lärarna tagit del av boken ”Att förstå och använda tal” och att man lyfter fram matematiken i övrig undervisning. Till och med i syslöjden lyfts matematiken fram. 

För de elever som har svenska som andraspråk är kopplingen mellan praktik och teori som man kan få i matematikverkstaden viktig för att kunna ta till sig den matematiska terminologin. Bandhagens skola fokuserar också på ALP, analys av läsförståelse i problemlösning. Matematikverkstaden erbjuder en möjlighet att koppla ihop teori och praktik för att fördjupa förståelsen för matematiken. Det är ju inte bara viktigt att kunna lösa tal, utan också att förstå varför man löser det på ett visst sätt.

Jag mötte naturligtvis också en grupp av elever, denna gång från elevrådet. Det var ett väldigt trevligt möte med begåvade och ambitiösa elever i varierande åldrar. De var rätt överens om att deras skola var bra, både undervisningen och trivseln. De var också medvetna om att skolan har den här satsningen på matematik och uppskattade undervisningen i matematikverkstaden.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s