Skolvärlden har publicerat en väldigt intressant artikel som följer upp de lärare som coachades i tv-programmet ”Klass 9A” och vad de tycker om sin medverkan i serien en termin senare. Det intressanta är att medan känslorna för att se sig själv på tv och det sätt de framställts på givetvis är blandade, så framhåller lärarna att det viktigaste för dem var det coachningsprojekt som serien innebar.

Filmteamet filmade 400 timmar för att producera en serie på fyra timmar, så för lärarna var upplevelsen givetvis mer djupgående än vad man ser på tv. De säger också hur viktigt och utvecklande de tyckte det var att bli coachade och få ta emot feedback på sin undervisning. Det är väldigt ovanligt med coachning av lärare, ”Den enda gången man blir granskad annars är ju när Skolinspektionen kommer”, säger en av lärarna från Klass 9A. Givetvis så växer och utvecklas alla människor när man får feedback och råd om hur man ska förbättra sig på sitt arbete!

Coachning ger resultat och det är därför som vi har infört ett projekt med lärarcoacher i Stockholm. Ett antal lärarcoacher har rekryterats bland Stockholms lärare. De kommer att vara ute på olika skolor och coacha lärare eller arbetslag två dagar i veckan samtidigt som de undervisar 40 % på sina ordinarie lärartjänster och behåller en fot i undervisningen. Detta kommer att lyfta de lärare och arbetslag som får coachning och förbättra undervisningen för eleverna!

En annan aspekt är att coachningsjobbet blir ytterligare en karriärväg för lärare som vill utvecklas och lära sig något nytt. Det var många som sökte tjänsterna som lärarcoacher i Stockholm och det stora intresset visar på behovet av att ha många alternativ för lärare som vill utvecklas, men stanna kvar i yrket. De duktiga lärarna vill vi ju behålla här i Stockholm!

3 Comments »

  1. Lotta! Gör inte projektet för stort nu på en gång bara. Glöm aldrig att utvärdera ordentligt. Att några lärare från klass 9A säger att det var bra med coachning
    är absolut inget att bygga på för en skolsatsning. Har du glömt vad du lärde dig om metodik?

  2. Svagt att inte varje skola för sig har handlednings-
    resurs för oerfarna lärare. Sånt fanns ju förr, de
    kallades huvudlärare och uppbar arvode. Varför
    först avveckla karriärtjänster, för att senare uppfinna
    sämre varianter?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s