Idag skriver Metta Fjelkner från Lärarnas Riksförbund ihop med Tobias Krantz från Svenskt Näringsliv på DN Debatt om behovet av att satsa på tyska och kinesiska i skolan. Jag har flera gånger tidigare skrivit om vikten av att svenska elever lär sig kinesiska och det är glädjande att fler tar upp frågan.

Demoskop har tillfrågat 200 personalchefer vid svenska företag vilket språk förutom engelska de anser är viktigast att prioritera i skolan. Ca 33 procent tycker att tyska är det viktigaste språket och ca 14 procent svarar kinesiska. Arbetsmarknaden verkar ha en klar bild av vilka språkkunskaper som efterfrågas men dessvärre ser det inte likadant ut i skolan. Det är mycket få som läser kinesiska och allt färre elever väljer att läsa tyska. Det är bara 9,3 procent av gymnasieeleverna i Sverige som fick slutbetyg i tyska steg tre, trots att Tyskland är Sveriges största exportmarknad.

De senaste åren har Kina haft en enorm tillväxt och i en globaliserad värld kommer ett litet land som Sverige att vare sig vi vill det eller ej att göra affärer och interagera med Kina. Man får inte glömma att Kina är världens största diktatur med enorma problem med mänskliga rättigheter. Jag är dock övertygad om att vägen till ett bättre och mer demokratiskt Kina inte går via bojkott utan istället genom mer handel och utbyte.

Intresset för att läsa kinesiska i Stockholms skolor har ökat på senare år. I dag erbjuder flera av Stockholms gymnasieskolor eleverna att läsa kinesiska som C-språk. Även på grundskolan är det i dag möjligt att läsa kinesiska på några skolor. Ett viktigt nästa steg handlar om att göra det möjligt för elever som börjar läsa kinesiska på högstadiet att fortsätta studera kinesiska som B-språk i gymnasiet.

Ett antal gymnasieskolor i Stockholm erbjuder eleverna studier i kinesiska, eller kinainriktning i andra former. Blackebergs gymnasium har ett specialprogram med kinainriktning som jag besökte förra året. Flera av elevernas kurser orienteras mot Kina – till exempel historia, samhällskunskap och naturkunskap och ett antal elever läser också kinesiska som språk. Det är viktigt att Stockholm erbjuder elever både på högstadiet och på gymnasiet möjligheten att läsa kinesiska. Det stora problemet med att utöka undervisningen i kinesiska på C-nivå är bristen på behöriga lärare, vilket även Tobias Krantz som f d  högskole- och forskningsminister säkerligen känner till.

1 kommentar »

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s