Regeringen meddelade idag att man kommer att satsa 3,8 miljarder på lärarreformer. Bland annat tillsätts medel för en ny karriärutvecklingsreform med utvecklingssteg för yrkesskickliga lärare inom grund- och gymnasieskolan. En andra omgång av lärarlyftet för obehöriga lärare, fortsatta satsningar på vidareutveckling för lärare och mycket mer. Även förskolan berörs då insatser för att fortbilda förskolelärare och förskolechefer föreslås inom två viktiga områden, barn i behov av särskilt stöd samt uppföljning och utvärdering av verksamhetens kvalitet.

Det var länge sedan den svenska skolan var i ett sådant fokus som nu för en regering. Folkpartiets uppfattning har också alltid varit att det är lärarna som är skolans viktigaste resurs, något som utbildningsminister Jan Björklund här tagit fasta på. Satsningen på en karrtärutvecklingsreform är av central betydelse för att skapa fler karrärvägar inom läraryrket, något jag vid flera tillfällen skrivit om såväl här på bloggen som i andra sammanhang.

DN skriver om det här och du hittar hela dokumentet här

Advertisements

3 Comments »

  1. Hej! Efter 40 år i svensk skola anser jag inte att de åtgärder som lyfts fram idag, kan rå på de egentliga orsakerna till att svensk skola förlorat den status den tidigare hade. Den undervisning som bedrivs idag är både innehållsmässigt och pedagogiskt på efterkälke. Skolan utmanar inte och lyfter eleverna. Stor del av undervisningen är fortfarande,”läs på, skriv prov, få betyg, och glöm bort”. Många elever uppfattar att lärarens största uppgift är att bedöma och sätta betyg, inte att förmedla kunskaper. Efter att elever gått i denna, ickeinspirerande skola i en mängd år, är jag inte förvånad att så få väljer läraryrket framöver. De sista 20 åren har dessutom skolan varit en experimentplats för allehanda pedagogiker, nya dokumenteringssystem och av kommunen påhittade inriktningar. Lärarens arbete är mer av administrativ karaktär än pedagogisk idag. Matematiken har lyfts fram som ett eftersatt ämne. Jag vet att flera ämnen undervisata lika fragmentariskt idag, utan att ge eleverna helheter och förståelse. T ex SO-ämnena är reducerade till gemensamma temablock. Historia läses inte som en historia trad, utan är i år 7, ”grekisk mytologi”, i år 8, ”franska revolutionen”, och i år 9, ”världskrigen”.
    Nödvändiga nutidskunskaper få ge vika för trad. äldrekunskaper i ny förpackning. Hjärnforskare vet att vi har en kreativ, högerhjärnhalva och en mer ordnande vänsterhjärnhalva. All inlärning måste baseras på denna insikt. De kreativa ämnena är nödvändiga för de mer abstrakta och teoretiska.
    Einstein, var som bekant, inte något skolsnille, som hade hade alla rätt på prov och fina betyg.
    Idag skulle jag inte välja läraryrket. Jag är för kreativ och nyfiken för att verka inom den uppstyrda skola som finns idag.

  2. Överloppsgärning av Björklund. Skollagen förpliktar redan idag
    och sedan 1994 kommunerna att anställa lärare med forskarut-
    bildning. Staden har säkert idag en lektor på varje 10000:e gymnasieelev!
    Stadens rektorer tycker nog att det är ett för högt tal.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s