Igår skrev Sten Nordin (M), Anneli Hulthén (S) och Peter Larsson, vd Polhem 350 i GP att samhället behöver teknikintresserade unga. Jag håller verkligen med och det är därför roligt att Stockholm går i rätt riktning. Genom medvetna insatser har vi ökat antalet sökande till naturvetenskaps- och teknikprogrammen flera år i rad, vilket borgar för en god återväxt.

Det totala antalet gymnasielever i Stockholm minskar just nu, men trots det ser vi en ökning bland förstahandssökande till både teknikprogrammet och till naturvetenskapsprogrammet, alltså en tydlig procentuell ökning för dessa program. Utbildningsförvaltningen har siffror som gäller förstahandssökande till kommunala skolor, oavsett hemkommun och behörighet.

Naturvetenskapsprogrammet
2009: 1314 förstahandssökande
2010: 1397 sök
2011: 1585 sök

Teknikprogrammet
2009: 229 förstahandssökande
2010: 216 sök
2011: 243 sök

I Stockholm har vi bl a satsat på mattecoacher på nätet, utvecklingslärare, spetsklasser och inspirationsplatser, allt för att främja intresset för matematik och teknik.

Här har jag bloggat om teknik tidigare: tekniklyftet, satsa på teknik, tekniken är navet i samhället, ökat intresse för teknikprogrammet.

3 Comments »

  1. Hej!
    Såg att du hade skrivit ett tidigare inlägg om ”mobbning”… Gå gärna in på min blogg och läs om mobbningen jag var med om under hela min skoltid, ett viktigt ämne och inlägg som alla borde läsa. Klicka på ”Viktiga ämnen” i kategorier så kommer du till inlägget ”Den mobbade flickan” som jag skrev för ett tag sedan.

    Ha en bra dag!

    /Victoria

Kommentera

