Förskolan brister i sitt pedagogiska uppdrag, konstaterar Skolinspektionen i en rapport i dag. Många förskolor fokuserar alltför mycket på omsorg och fostran, istället för kunskap.

Jag delar helt uppfattningen att förskolan i högre grad måste fokusera på lärandet, inte minst när det gäller språkutveckling, matematik och naturvetenskap. Det finns inget motsatsförhållande mellan lärande och lek, eller mellan kunskap och omsorg. För att nå målet om en stärkt pedagogisk inriktning i förskolan krävs fler förskollärare och ett tydligt pedagogiskt ledarskap. Jag hoppas att Skolinspektionens granskning leder till ett ökat fokus på kunskap också inom förskolan.

Annonser

1 kommentar »

  1. Problemet med förskolan är de stora barngrupperna, den låga personaltätheten och den låga andelen högskoleutbildad personal. Många gånger är det i praktiken endast två personal på en grupp med 18 eller flera barn och då finns ingen möjlighet i världen till något annat än fri lek (läs förvaring). Skulle önska mer resurser till inspektioner gärna motsvarande de som finns för privata förskolor. Om viljan till förbättring inte finns alt pengar saknas inom stadsdelen (läs Älvsjö) finns ingen instans att framföra klagomål för att åtminstone få till en inspektion.

    Maria Modin
    förälder i Älvsjö

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s