I gårdagens SvD läser jag en intervju med Socialdemokraternas oppositionsborgarråd Karin Wanngård. Det är roligt att hon nu verkar ha kommit till rätta i Stadshuset och jag ser fram emot att se mer av henne i debatter och diskussioner framöver. Jag fastnar dock framförallt för ett av hennes citat om högre utbildning: ”Det var viktigt för självkänslan att läsa på universitetet och gav mig också belägg för saker jag redan tyckte och tänkte.”

För mig utmanade högskolestudierna min världsbild och gav mig nya perspektiv, annars hade det varit rätt meningslöst. Det verkar dock vara ett genomgående drag inom den nya socialdemokratin att redan veta allt. Kan inte hjälpa att dra paralleller till Håkan Juholts famösa Agenda-framträdande i helgen. Eller för all del även måndagens Studio ett. Vi hör en socialdemokratisk ledare som redan vet allt, sett allt och tänkt allt. Så här i backspegelen har hattandet fram och tillbaka, i allt från Libyen till RUT, varit konsekvent enligt Juholt. Är detta de nya socialdemokraterna? Vet väljarna att den socialdemokratiska ledningen redan vet allt? Och framförallt; förväntar sig dagens väljare att vi politiker ska veta allt om allt?

1 kommentar »

Kommentera

