En av Stockholms äldsta och mest anrika skolor är Norra Real. Här läser eleverna humanistiska, naturvetenskapliga eller samhällsvetenskapliga program. Det som jag intresserade mig mest för var naturvetenskapliga programmets specialinriktningar mot matematik och forskning.

Till matteklassen söker sig självklart många elever med ett brinnande intresse för ämnet som annars riskerar att inte få utlopp för sina förmågor. Det finns idag mängder av sportinriktningar men jag är väldigt stolt över att vi nu äntligen börjar få fler teoretiska spetsinriktningar. Tre Kronor i all ära, men jag ser gärna fler svenska nobelpristagare också.

Forskarinriktningen är ett spännande projekt där eleverna har stort utbyte med Vetenskapens Hus, som bara ligger något stenkast bort. Där får eleverna en bra labbmiljö och inspiration. Eleverna i forskningsklassen har ett ganska ovanligt schema med ämnesövergripande studier. De har flera projektarbeten som presenteras i slags form av en disputation, där eleverna tränas i opponering och framställning, allt väldigt likt högskolans sätt att arbeta.

En sak som blir tydlig är hur oerhört viktig lärarens roll är, inte minst när det gäller dessa specialinriktningar. Ingenting verkar lämnas åt slumpen utan både matteklasserna och forskningsklasserna bygger på genomtänkta idéer om hur utbildningen bör läggas upp. Det var väldigt inspirerande att få träffa både lärare och elever. En av eleverna i matteklassen svarade ”Helt underbart” på min fråga om hur det var att läsa vid Norra Real.  Jag är väldigt glad över att Norra Real lyckas så väl med satsningar på naturvetenskap och matematik, inte minst i en tid då Sverige behöver fler duktiga civilingenjörer.

Norra Real har också en aktiv Alumniförening. På sin hemsida har de listat ett antal kända personer som gått på Norra Real; jag hoppas att i framtiden får jag se flera av de mycket motiverade eleverna jag träffade på den listan.

På bilden står jag tillsammans med rektor Ove Sköld samt biträdande rektor Gabriella Björk.

Kommentera

