Skolinspektionens årliga omrättning av över 30 000 nationella prov har återigen visat på stora skillnader mellan skolornas ursprungliga rättning av elevernas prov och omrättningens resultat. Avvikelserna är störst i högstadiet och i gymnasiet.

Skolinspektionen föreslår en rad förändringar för att säkerställa en mer likvärdig bedömning vid rättningen av de nationella proven. Bland annat föreslås att proven avidentifieras så att den rättande läraren inte vet vem som skrivit provet. Det tycker jag är bra. Därför inför vi nya riktlinjer i Stockholm för att minska felrättningen. Jag hoppas naturligtvis att friskolorna kommer vilja vara med i detta.

–          Samtliga prov ska avidentifieras innan de rättas av lärare.

–          Riktlinjerna kring rättande lärare skärps ytterligare. De nationella proven ska aldrig rättas av elevens lärare, vare sig i årskurs tre, sex, nio eller på gymnasiet.

–          En försöksverksamhet genomförs läsåret 2011/2012 där skolor byter prov så att alla elevers nationella prov rättas av lärare från andra skolor.

10 Comments »

  1. Lotta!
    Du säger
    ”Jag HOPPAS naturligtvis att friskolorna kommer VILJA vara med i detta”
    Varför är det inte obligatoriskt/självklart för (fp) OCH DIG LOTTA, att friskolorna
    ska/är med på detta?

  2. Man skäms! Jag hade hoppats att (FP) och Du Lotta skulle ha fattat vad som pågår efter senaste Agenda (110515) och efter att er partiordförande ”gjorde en ordentlig pudel” i debatten där med nationalekonomen Henrekson. Jag vet ju vad (M) har för åsikt kring detta med friskolor men jag hade hoppats att Du nu skulle passa på att manövrera Dig mot en mer självständig position i åtminstone just detta med friskolornas betygsättning, som ju faktiskt inte enbart har ett samband med de nationella provens resultat. Resultat som ju friskolorna tycks negligera fullständigt. Hur skall det gå för dessas ”MVG-studenter” när de hamnar i högskolans miljö….? Ni planerar kanske att privatisera universiteten också? Tänkte inte på det…

  3. Jag blev så glad när jag hörde nyheten på radion idag.
    Tack för att ni bryr er och försöker lösa problemet med orättvisa betyg.
    Varmt och innerligt TACK!

  4. Det är mycket synd att det inte går att tvinga friskolorna att vara med.
    Om skolorna bara byter prov med varandra finns risken att man hjälper varandra genom att vara för snälla i rättningen. Det bästa vore om ett antal erfarna lärare kontaktas och rättar avidentifierade prov.

  5. Hur blir ”rättningen” (bedömningen är att föredra) mer likvärdig genom att man byter prov? Om man uppmärksammar att lärare bedömer på olika sätt, kvarstår väl olikheten även om man bedömer andra elever än sina egna? Möjligtvis förflyttas orättvisan. Utgår man ifrån att vissa lärare ”rättar fel”, undrar jag hur man vet vilka som ”rättar rätt”? Det är positivt att problemet med olikvärdig bedömning uppmärksammas, men nog finns det bättre lösningar som till exempel inbegriper dialog lärare emellan?

  6. Hej allihopa!
    Ett par kommentarer till alla er som skrivit så engagerat. Stockholm stad, och jag som skolborgarråd, är ansvarig för de kommunala skolorna här. De fristående granskas och inspekteras av den statliga skolinspektionen. Därför kan vi andast erbjuda, ej tvinga, någon av dessa att vara med. Dock ska man komma ihåg att Skolinspektionens granskningar visar att glädjebetyg och ”glädjerättningar” av nationella prov förekommer både i kommunala och i fristående skolor.
    Jessica, det finns mängder av sätt att komma tillrätta med detta. Jag tror man ska pröva allt. Dialog mellan skolor och lärare måste också stöttas.
    Lotta

  7. Hej! Detta med nationella proven ser jag mer som en bedömning på skolans kvalité än barnens. Detta visar på om läraren har fångat upp barnen och sett till att de fått den hjälp de behöver samt om skolans stöd till de som har det svårt har varit bra. Därför ser jag det som bra att någon annan rättar proven så att man vet att läraren inte ”glädje” rättar för att själv hålla sig i bättre dager…När jag sitter och tittar på skolor kollar jag på hur klasserna har klarat sina nationella prov!!!!!! Bra på proven-bra skola.(Om det inte fuskats med proven…) KW

Kommentera

