I veckan besökte jag Kärrtorpsgymnasium. Det var ett mycket bra besök och jag är verkligen glad över att det går så bra för gymnasiet. Skolan har idag ca 1200 elever och ett starkt söktryck inför höstens intagning.

Rektor Liz Berg berättade, tillsammans med sina kollegor i skolledningen, om skolans resa hittills och det spännande, men också tunga arbetet med att implementera den nya GY11. Mycket måste förändras och skolan har lagt ned mycket tid att diskutera igenom vad de nya programmen innebär och vilka krav som ställs i den nya gymnasieskolan.

Kärrtorps gymnasium fokuserar mycket på hållbar utveckling och internationella kontakter. Skolan har samarbeten med andra skolor i bl a Storbritannien, Indien och Tanzania, vilket engagerar både lärare och elever. Det finns en klass elever som läser naturvetenskap med inriktning mot biologisk forskning. De har goda kontakter med universitet och arbetsliv.

Det som jag var mest nyfiken på var samarbetet med universitetsvärlden, bl a KTH, vilket även Blackebergs gymnasium har. Det handlar om gymnasielever som läser riktiga högskolekurser på KTH som ger dem både högskole- och gymnasiepoäng. Jag träffade en mycket motiverad elev som pendlar ut till Kista en kväll i veckan för att plugga en kurs i digitalteknik. Eleverna som läser extra på KTH går på Kärrtorps profilklass naturvetenskap med inriktning mot matematik och programmering. Det är väldigt roligt att gymnasieeleverna har lika goda eller bättre betyg än sina äldre kurskamrater vid KTH.

Ung företagsamhet är ett mycket vanligt koncept bland Stockholms gymnasier som går ut på att lära ungdomar entreprenörskap och ge eleverna erfarenhet av att driva företag. Green pick up är en idé från tre elever vid Kärrtorps gymnasium som vann flera priser på UF-mässan i år. De säljer en tjänst där de via elcykel hämtar och sorterar dina återvinningsbara sopor. Helt genialt!

Under besöket deltog jag också vid ett par lektioner, bl a i fysik och en i biologi. Det var roligt att se hur lärarna engagerade eleverna med kluriga gåtor och frågor. Jag är numera betydligt mer påläst om blåstången än tidigare.

Under 15 års tid har professor John Hattie arbetat med att sammanställa internationella forskningsresultat som visar vilka faktorer som är de mest verkningsfulla när det gäller undervisning och lärande. Enligt Hatties studier är egenskattning av kunskaper den mest framgångsrika strategin när det gäller insatser för effektivt lärande och i förlängningen höjda resultat. Den senaste McKinseyrapporten tar upp vikten av att lärare utbyter idéer och lär av varandra. På Kärrtorps gymnasium använder man i stor utsträckning dessa metoder. Lärarna har kontinuerligt ämneskonferenser där de planerar kurser och prov ihop. När jag besökte de olika lektionerna fick jag intrycket att de var väldigt välplanerade och ingenting lämnades åt slumpen.

Dagen avslutades med en god skollunch samt ett givande samtal om den nya organisationen som utbildningsförvaltningen just nu håller på att genomföra. Jag har höga förväntningar och tror att med de nya gymnasieområdena tillåts gymnasiernas rektorer att i större utsträckning vara pedagogiska ledare.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s