Idag skriver SvD (ej online) om livskunskap i skolan. Själv tycker jag att arbetet med mobbingfrågor och drogprevention är viktigt, och naturligtvis få ta tid i skolan. Samtidigt är det viktigt att det arbete som sker inom skolans område har vetenskaplig grund. Som jag tidigare skrivit bör exempelvis skolornas eget arbete mobbning utvärderas så att det inte gör mer skada än nytta. Dessutom får övningarna naturligtvis aldrig uppfattas som kränkande.

Vad gäller ”ämnet” livskunskap är jag inte säker på att inköpta program alltid är den bästa lösningen, särskilt inte de som inte är vetenskapligt utvärderade. Själv ställer jag mig tveksam till om man verkligen behöver köpa in särskilda program för att kunna arbeta med frågor som dessa. Jag tror istället att detta är något de allra flesta lärare, och annan skolpersonal, har kapacitet och kunskap att arbeta med själva.

Kommentera

