I påskhelgen berättade Dagens Nyheter att lärarna på fyra grundskolor i Stockholm ska få extra lönepåslag. Alviksskolan, Bagarmossens skola, Mälarhöjdens skola och Nytorpsskolan har alla nått mycket goda kunskapsresultat i relation till andra skolor med liknande elevunderlag.

Skickliga lärare ska ha bra betalt. Det var temat i den debattartikel som jag skrev på DN Debatt tillsammans med Stockholms stads skolchefer den29 mars. Att fyra skolor nu får gå före i sin lönebildning mot bakgrund av de goda kunskapsresultaten är ett första viktigt steg för att omsätta visionen till verklighet.

Det är utbildningsförvaltningens grundskoleavdelning som valt ut de fyra skolor som nu får ge större lönelyft. Elevernas kunskapsresultat i form av nationella prov samt betyg ligger till grund för bedömningen. De fyra skolorna har det gemensamt att kunskapsresultaten ligger högt i relation till andra skolor med liknande elevunderlag. Samtidigt har de fyra skolorna sinsemellan stora olikheter och stora skillnader i elevunderlag, till exempel när det gäller andelen elever med utländsk bakgrund, hur länge eleverna bott i Sverige samt föräldrarnas utbildningsnivå. Varje skola finansierar det extra lönepåslaget inom sin egen budget och rektor sätter lönen baserat på varje lärares insats enligt principen att de skickligaste lärarna ska få högst löneökning.

Detta är som sagt ett första steg till en mer differentierad lönesättning, där skickliga lärare premieras och där goda kunskapsresultat i relation till elevernas förutsättningar blir en viktig bedömningsgrund.

Advertisements

7 Comments »

  1. Obegripligt att lönedifferentieringen genomförs
    kostnadsneutralt. De som ev tänker bli lärare tittar på
    genomsnittslöner (logiskt från deras utgångspunkt)
    och upptäcker att medianlönen relativt sett sjunker
    därför att ett fåtal skall ha högre löner. Och då väljer de
    en annan yrkesbana. I stället är det ofrånkomligt (om vi skall ha en skola värd namnet) att lönenivån höjs till i närheten av juristers, ekonomers, ingenjörers. Svenska politiker har
    låtit skolan så förfalla att de nu inte vet vad eller hur de skall
    göra. Systemfelen finns överallt.

  2. Lotta,
    Många journalister vill hävda att borgerliga politiker bidragit till nya djurmetaforer tack vare er unika (o)förmåga att hantera verkligheten och omvärldens kritik. Att ”göra en pudel” är ju gammalt som gatan och dessutom nästan ädelt; man ber om ursäkt, gör om, gör rätt. Men sådana som ni ”strutsar” istället, dvs stoppar huvudet i sanden så fort ni blir ertappade med fingrarna i populismens syltburk – som du just nu. Ledda av en närmast infantil övertygelse tycks ni tro att om bara NI lever i förnekelse märker heller ingen annan den röra ni ställer till med. Sakta men säkert övergår strutsandet till djurmetaforernas absoluta DEAD END: den borgerliga konstform som verkar mest förtärande på oss andra: ”Papegojandet”, konsten att skriva en bloggtext ungefär hundra gånger med den sluga beräkningen att en långsam nednötning av medborgarnas tålamod tillslut tystar all opposition (läs din ”Premiera goda resultat” och andas, snälla). Orwell skulle både imponeras och förskräckas, men hur orkar du? tröttnar du aldrig på denna enkelspåriga forma av bedrägeri?

  3. Så länge lärare sätter betyg kommer skolan aldrig ”komma igång”. Visa något annat yrke där yrkesutövaren kan bedöma sig själv (vilket en lärare i princip gör när den delar ut betyg) som har bra utveckling.

    Att det börjar bli någon bättring beror på att det går och kontrollera betygsättningen via nationella prov.

    GÅ HELA VÄGEN! Låt annan myndighet sköta testförfaranden.
    Läraren kan ge skriftliga omdömen och givetvis dela ut test medan rättning och annat görs av annan.

    Elever borde även få mer påverkan på vilka prov de vill göra, alla bör ha möjlighet och mäta sin kunskap och få papper på att man kan, det vinner Sverige massor på.

    En separat myndighet som förhoppningsvis köper upp tjänster från privata aktörer som tävlar om att göra bäst test, de kan lätt ta in önskemål mm från företag och utforma test där. På så sätt kan man koppla skolan närmare yrkeslivet

  4. Jag håller fullständigt med om att det är viktigt att vi någon gång kommer fram till det som skall vara individuella löner. Det är jätteviktigt att lärare får stöd och uppmuntran när de engagerar sig och gör mer för elever och skola. Det är där Sveriges framtid ligger. Lika viktigt är det att hitta en bra form för hur denna individuella lönesättning skall kunna gå till så det inte handlar om kollegors tyckande.
    Jag tycker också att det är viktigt med denna lönesättningsform inom alla områden och särskilt där människor ger stöd åt andra människor. Det skall lönas sig att göra extra!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s