I förra veckan besökte jag Ängbybarnens förskolor i Bromma. Förskolorna var fram till 2008 kommunala men drivs numera i privat regi av företaget Najs AB. Två gånger de senaste tre åren har Ängbybarnens förskolor utsetts till vinnare av Stockholms stads kvalitetsutmärkelse – både 2008 och 2010. Jag var förstås nyfiken på varför!

En viktig förklaring till att förskolorna fått priset två gånger på kort tid är förstås att man arbetar mycket aktivt med kvaliten i verksamheten. Företaget har väl utvecklade strukturer för hur mycket ska gå till på de fem förskolorna som tillsammans har ca 60 anställda och i dagsläget 228 barn. Andelen förskollärare är relativt hög, omkring 50 procent, och en förskollärare från varje förskola är pedagogisk ledare och ingår i en gemensam pedagogisk strategigrupp. Nyanställda förskollärare får mentorer som arbetat längre på förskolan för att slussas in i rollen. Man jobbar aktivt med en öppenhet mot världen utanför förskolan och söker hela tiden inspiration utifrån.

Jag tillsammans med Annika Sparrdal Mantilla och Ninni Järnehall

Ängbybarnens två förskolechefer Ninni Järnehall och Annika Sparrdal Mantilla menar att kvalitetsutmärkelsen i sig bidragit till att förbättra kvaliteten. Under åren 2006-2010 deltog Ängbybarnens förskolor varje år – både i kommunal regi och som fristående verksamhet. När man till sist vann utmärkelsen 2008 var det tredje gången gillt. Den återkoppling man fått från kvalitetsutmärkelsens examinatorer blivit ett viktigt underlag i arbetet med att fortsatt förbättra verksamheten. Man fortsatte delta 2009 och 2010 var det alltså åter dags att ta emot kvalitetspriset för det sätt man utvecklat verksamheten.

I år har man, i alla fall för stunden, tagit en paus från kvalitetstävlandet. Nu fokuserar man på andra förändringar. Najs AB har till exempel lagt in en ansökan till Skolinspektionen och att få starta en skola.

Besöket på Ängbybarnen var både intressant och inspirerande. Personligen tycker jag att debatten kring förskola alltför ofta fastnar i frågor som barngruppsstorlekar och andra nyckeltal. Alltför sällan diskuterar vi verkamhetens kärna och det som gör svensk förskola unik, nämligen den höga pedagogiska nivån på som präglar verksamheten.

Annonser

1 kommentar »

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s