Det är ingen hemlighet att en del av Sveriges och Stockholms skolor sätter glädjebetyg. Det skapar problem då eleverna går vidare till gymnasiet utan fullvärdiga kunskaper. Jag har talat med många rektorer och lärare på gymnasiet som berättar om problemen som uppstår när de nya eleverna försöker ta sig an nya kunskapsutmaningar med bristande grundkunskaper. Det här är ett problem framför allt i matematik. Radio Stockholm rapporterar också om det här idag.

Därför inför vi nu ett diagnostiskt prov i gymnasiets årskurs ett som ska testa elevernas matematikkunskaper. Provet är utformat av experter vid Stockholms universitet tillsammans med utvecklingsläraren i matematik vid utbildningsförvaltningen. 2011 kommer provet att genomföras vid ungefär hälften av stadens kommunala gymnasieskolor och erbjudas till ett motsvarande antal fristående gymnasieskolor. Det kommer att innebära att provet genomförs på cirka 30 skolor. Avsikten är att provet kommande år ska genomföras vid samtliga kommunala gymnasieskolor i Stockholm och erbjudas samtliga fristående gymnasieskolor i staden. Det innebär att provet årligen kan komma att göras vid omkring 90 gymnasieskolor, omfattande cirka 10 000 elever.

Provet kommer att ge viktig information om matematikundervisningen på grundskolorna, samt vilka skolor som har problem med glädjebetyg. Dessutom kommer detta vara ett stort stöd för gymnasierna som direkt får reda på vilken nivå deras nya elever faktiskt ligger på, så att de kan utveckla och anpassa undervisningen därefter.

Jag är övertygad om att Stockholmsprovet är ett steg i rätt riktning när det gäller att sätta kunskapen främst i våra grund- och gymnasieskolor.

Annonser

2 Comments »

  1. Hej Lotta!
    Jag läste nyss på dn att du tyckt till om en dålig förskola, min dotter går på samma dagis som hennes 17 år äldre syster gick på. Det är ett kommunalt dagis i Norrköping med bra fröknar. Dock har de inte koll på barnen längre för de har ökat nyckeltalet från 2-3 barn per vuxen när storasyster gick där till 6-7 barn per vuxen som det är nu. Jag tycker det är hemskt, är det något som går att ändra på?

  2. Jag har en känsla av att vi redan vet vilka skolor som har glädjebetyg. Har man en klass på 25 elever där ca 75% av eleverna har mer än 2-3 åtgärdsprogram var inser man snart att lärarna inte orkar uppföljning osv utan blir tvungna att skära ner på det som är lättast, dvs själva undervisningen.

    Planeringen och det roliga försvinner eftersom man är tvingad att vara både förälder, polis, socialassistent, kompis, vuxen, städare.

    Därför gör man det lätt för sig och låter de elever med ofullständiga kunskaper nå målen och därmed få godkänt, trots att de egentligen inte bör få det. Det är inte värt besväret eller den extra arbetsbörda det innebär med såpass många åtgärdsprogram.

    Om du/ni tror jag pratar i nattmössan, åk till valfri invandrartät skola i exvis Biskopsgården, Rosengård och prata med lärarna där….

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s