Sedeldebattens vågor har gått höga i Sverige, och vinklarna på inläggen är av mycket skiftande karaktär. Som jag tidigare skrivit tycker jag det är synd att  Carl von Linné och Christopher Polhem inte längre får vara kvar på våra sedlar. Framförallt eftersom att det är ingenjörer inom matematik och naturvetenskap som till stor del skapat det välstånd vi idag tar för givet.

En lite annan poäng ville Liberala kvinnors ordförande Bonnie Bernström igår göra på debattsajten Newsmill. Själv ställer jag mig rätt tveksam till denna typ av matematisk feminism. Jag har svårt att tro att Riksbanken funderade särskilt mycket över sedlarnas valör utan snarare att man ville lyfta fram ett antal bemärkta svenska kvinnor.

En helt annan poäng försöker Emelie Bergbohm göra på SVTdebatt. Att ”Flickan i Havanna” skulle diskvalificera Evert Taube från att hamna på 50-lappen är effektsökeri. Därtill hjälper det knappast dem som faller offer för sexhandeln, om det nu var det som var meningen med inlägget.

Kommentera

