Riksbanken har beslutat om hur framtidens sedlar ska se ut. Gamla svenska kändisar ska bytas mot nya svenska kändisar. Carl von Linné och Christopher Polhem platsar inte längre. Jag sticker inte under stol med att jag anser detta helt bedrövligt. Just nu pågår en debatt om sjunkande intresse för matematik, naturvetenskap och teknik i våra skolor. Det fundament som Sverige är byggt på eroderar. Få av de mest briljanta ungdomarna vill bli civilingenjörer.

Jag inser att vilka damer och herrar som pryder våra sedlar knappast påverkar ungdomars val av yrkesbana, men det är onekligen ett tecken i tiden att naturvetenskapliga hjältar inte längre står högt i kurs hos Riksbanken. Christopher Polhem plockas bort från sedlarna samtidigt som andra delar av Sverige just påbörjar firandet av hans födelse för 350 år sedan.

9 Comments »

  1. …och Nobelpristagaren och den gudabenådade stilisten Selma Lagerlöf, som övervann sitt svåra handikapp och skrev böcker som verkligen berörde, ersätts med Astrid Lindgren. Astrids betydelse vill jag verkligen inte underskatta, men någon Selma Lagerlöf var hon ju inte.

    För övrigt håller jag med till 100% om det du skriver. Bedrövligt är vad det är.

  2. Jag får en känsla av deja vu. I höstas flög jag med Norwegian, och på flygplatsen fick man se stora idolporträtt av ganska okända norska kulturpersonligheter målade på flygplanens stjärtfenor – men norrmännen hade i alla fall vett att också ta med Carl von Linnés porträtt på en stjärtfena. Jag känner för att gå över till euron, så slipper jag vara åskådare när Riksbanken hyllar sina idoler.

  3. Jag håller med dig helt och hållet Lotta!
    Vi behöver lyfta fram framgångsrika personer som kan fungera som förebilder. Ett av våra problem är att få personer intresserade för naturkunskap och matematik. Ett annat är att få fram pengar för att finansiera utbildning, forskning och innovationer och på så sätt skapa arbeten.

Kommentera

