Foto: Fredrik Carlsson/Årstaskolan

Förra veckan besökte jag Årstaskolan. Det var som vanligt både roligt och lärorikt att träffa skolledning och elever. Rektor Anita Ulrich berättade om deras arbetsamma, men roliga arbete med att få omvända elevströmmar. För ett antal år sedan hade Årstaskolan problem med sviktande elevunderlag men nu har det vänt och skolan är mer populär än på länge. Fler elever innebär samtidigt vissa omställningar och nya krav på lokalerna.

Under besöket fick jag vara med på en lektion med klass 2b som jobbade med positiv förstärkning. Eleverna fick skriva positiva saker om varandra som publicerades direkt på deras smart board, så att alla elever kan se varandras kommentarer. Läraren Josef Sahlin är en av guldäpplevinnarna 2011 och är ett riktigt datorproffs. Det var jätteintressant att se vilka möjligheter som kan skapas om IT används på ett smart sätt i undervisningen.

Under mitt samtal med Josef Sahlin och hans kollega och guldäppletvinnare Martin Fenström (bilden) kom vi in på stadens gemensamma IT-upphandling GS-IT. Jag är väl medveten om att det finns kritik mot brister i GS-IT, något som också Josef och Martin förde fram. Jag har förståelse för dem som menar att de mest avancerade IT-miljöerna blir lidande i det nya systemet. Samtidigt är det också viktigt att se hur de minst IT-utvecklade skolorna har lyfts rejält genom att staden fått en gemensam standard. Stora omställningar sker sällan utan att det uppstår svårigheter, men min förhoppning och övertygelse är att detta ska lösa sig så att alla Stockholms skolor upplever bättre möjligheter för lärande. För att lyckas med det krävs en öppenhet inför de konkreta förslag som finns bland alla som jobbar i våra skolor.

Jag fick även träffa representanter från Tegelbo och Sörgårdens elevrådsmöte. Det var många kloka tankar och en sak jag tar med mig är att en  konstgräsplan står högt på önskelistan för Årstaskolans elever.

Innan lunchen hann jag med ett mycket bra samtal med Årstaskolan elevhälsoteam. Vi pratade bl a om elever i behov av särskilt stöd och vikten av skolans inkluderingsuppdrag.

Jag hade turen att få avsluta studiebesöket med en fantastiskt god lasagne i matsalen. Årstaskolan gör sin egen mat av under ledning av restaurangchef kocken Daniel del Sol Johan Andersson. Det var en mycket lärorik och trevlig dag.

3 Comments »

  1. Hej!
    Vad roligt att du hade ett trevligt besök på vår skola! Vill bara påpeka att vår kock heter Daniel del Sol och är restaurangchef för vår trevliga skolrestaurang.

    Hälsningar Patricia Sjöberg, lärare år F-3

    • Det var ju i så fall inte en siffra rätt (eller bokstav). Märkligt. Hälsa gärna och be om ursäkt!
      Lotta

Kommentera

