I gårdagens Agenda diskuterade Lena Sommestad och jag det fria skolvalet. Det var en bra debatt som tydligt visade på skiljelinjerna mellan liberal och socialdemokratisk utbildningspolitik. Men den visade också på stora skillnader i vår syn på individen. För mig är barn individer och det värdefullaste vi har och de har också rätt till bästa möjliga utbildning vid varje givet tillfälle. I Lena Sommestads vision verkar de dock bara vara kuggar ett större politiskt projekt. I längden leder det till ett samhälle där politisk välvilja och social ingenjörskonst går före föräldrars och barns rätt att själva bestämma över sina liv. Den stora frågan som vi dock inte fick svar på är om detta är Lena Sommestads egen eller Socialdemokraternas linje, synd att hon inte ville svara på den.

Självklart ska alla kommunala skolor vara bra. Jordbromalmsskolan som visades i inslaget i Agenda ligger inte i Stockholms kommun och jag kan inte uttala mig om huruvida skolan är bra eller inte. Vad jag dock vet är att avskaffandet av det fria skolvalet inte är lösningen på problemet, tvärtom. En tillbakagång till den tid då politiker och byråkrater valde skola åt elever och föräldrar skulle återigen låsa in människor och göra dem än mer beroende av samhället. För mig är det inte ett alternativ att tvinga elever att gå kvar i skolor som de inte vill gå kvar i.

Expressen skriver också om det här

7 Comments »

  1. Publicerad: Ekot 20 februari 2011,

    ”Femmorna i Stockholm har blivit bättre på framför allt matte och svenska, men även engelska. Det visar de nationella proven.”

    Så nationella proven (som vänstern anser orättvist)

    VISAR att elever idag faktiskt blir bättre i skolan sakta men säkert ..efter en lång neråtgående spiral(vilket sossarna anser orättvist)

    Håhå jaja Sossarnas väljarbas av lågutbildade och utslagna håller sakta på att försvinna, ett misslyckande för sossarna och vänstern

  2. du förespråkar alltså fritt skolval. om jag vill placera mitt barn i en ”dålig” skola ska jag alltså få göra det. men när alla andra elever valt bort denna skola och det bara är mitt barn kvar, vad gör vi då? tar ni bort det fria skolvalet bara för mitt barn och tvingar oss att flytta till någon annan skola som vi inte vill gå i? Vad sägs om att ta lite ansvar för skolorna, se till att de inte blir dåliga så vi slipper flytta runt våra barn, så att skolor slipper tävla om elever.

    Alla skolor ska vara bra säger du, men när man har ett system där de bra skolorna vinner och de dåliga elimineras så är ju meningen att vissa skolor ska bli dåliga och slås ut. Alltså tycker du inte alls att alla skolor ska vara bra, vissa ska vara dåliga och stängas. Sen ska alla elever i hela stockholms kommun trängas i en enda skitbra superskola. Men jag vill inte att mitt barn ska gå där, och enligt dig ska jag fritt kunna välja skola, men nu finns det bara en superskola kvar att välja på. Grattis.

  3. Jag är benägen att tro mer på Sommestad. Ni har båda skrivit blogginlägg efter debatten, men jag tycker att hennes var betydligt mer innehållsrikt och gav en bra förklaring till de åsikter hon uttryckte igår på tv.

    Att ”barn är det värdefullaste vi har” ställer nog de flesta upp på. Jag kan tycka att den politik som du givit uttryck för är att även om barn är de värdefullaste vi har är vissa barn lite mer värdefulla. Det är ju, precis som inslaget och statistiken visar så att 1. skolresultaten har försämrats väsentligt 2. vi ser en betydligt större spridning mellan skolor, än vad som var fallet för 15 år sedan. (Sommestad hänvisar bl a till skolverkets, TIMSS och pisa-undersökningar som bekräftar detta). Varför skulle detta inte kunna vara en konsekvens av det fria skolvalet?

    Ja faktum är att det finns pågående forskning som tyder på detta. Det är förstås ett relativt nytt forskningsfält iom att det tillsammans med den fria etableringen inte har förekommit så länge i Sverige. I denna artikel https://files.me.com/melker1/oj4uug konstaterar uppsala- och stockholmsforskare att det fria skolvalet får konsekvenser för segregationen i skolan.
    Den visar att svenskfödda föräldrar och utlandsfödda föräldrar tenderar att välja bort skolor med hög andel invandrarbarn i.

    (Själva processen förklaras av nobelpristagaren Schelling; det kan räcka med en relativt svag preferens att ha sina barn i skolor med andra barn som domineras av den egna etniska gruppen för att det kumulativa resultatet av en valprocess kan bli en närmast total segregation.)

    Sedan sade ju Sommestad faktiskt aldrig att hon ville avskaffa det fria skolvalet. Men hon vill se en diskussion om det, och ett problematiserande av begreppet.

    ”Allt blir bättre med fria val” är ett borgerligt mantra som är väldigt ytligt, enkelt och långt från problemfritt.
    När politiken sedan utformas på så förenklade grunder, ja då ser vi hur det går. Det gäller inte bara inom skolan, men också för tågen, elektriciteten och mycket annat.

    På det stora hela tycker jag tyvärr att ni ger uttryck för en politik som bygger på en känsla, snarare än på fakta. Fritt val låter bra, men det får ju konsekvenser som på sikt gör många barn (som hade oturen att födas i fel familjer) troligtvis kommer att leva mindre fria liv. Det är synd att ni, då ni inte bortförklarar det som ”flummig sosseskola”, tycks blunda för det.

  4. Jag tycker att det är anmärkningsvärt att du som folkpartist inte tycks bry dig om att den svenska skolans resultat försämras. Enligt skolverket är en viktig bidragande orsak de växande kvalitetsskillnaderna, men det har du alltså inget ansvar för?

    Folkpartiet har anklagat socialdemokraterna för en dogmatisk skolpolitik t ex avseende betygen. Men är inte folkpartiet på väg att bli dogmatiskt om ni accepterar sämre skolresulat bara för att de är resultat av ett skolvalssystem som havererat?

    Håller Jan Björklund med dig?

Kommentera

