DN Debatt skriver Skolinspektionen m.fl. idag att det finns allvarliga brister inför mottagande i särskolan i flera granskade kommuner, däribland Stockholm.

Elever som har behov av att gå i särskolan har en självklar rätt till detta. Samtidigt är det oerhört angeläget ingen elev placeras i särskolan om det saknas stöd för detta. Under våren 2011 kommer utbildningsförvaltningen komplettera eller göra nya utredningar i samtliga granskade ärenden och i torsdags lämnade förvaltningen över sin plan till Skolinspektionen för hur detta ska ske. Planen för hur detta ska ske hittar du här. Stockholms stad kommer även ta fram indikatorer för att mäta hur väl vi uppfyller målen för introduktionsprogrammen och gymnasiesärskolan.

Det är bra att Stockholms utbildningsförvaltning nu går igenom och säkerställer så att det inte finns felplacerade elever eller bristfälliga bedömningar och dokumentation. Framförallt är det det oerhört viktigt att alla elever får möjlighet att utvecklas och lära efter sin fulla potential.

Särskolan i sig fungerar dock väl. Stockholms stads egna skolinspektörer granskade 20 särskolor i Stockholm under våren 2010 och konstaterade att det bedrivs en mycket målmedveten och bra undervisning med fokus på kunskap av engagerade och kunniga lärare. Arbetsron är bra och eleverna säger att de trivs och lär sig mycket. Fokus ligger nu mer på kunskapsmålen än tidigare då tyngdpunkten låg på de sociala målen, detta som ett resultat av arbetet med kravnivåer.

Läs även: SvD, GP, Svt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s