I morse besökte jag DAC – Digital Art Center i Kista. En spännande plats där konst möter teknologi. På bilden ovan fick jag prova koncentrations- och avslappningsspelet  Mindball. Jag vann (fast jag misstänker att det beror på att min motspelare lät mig vinna!). Min ambition är att ännu fler elever ska lockas till att bli en del i den växande innovationsområdet kring Järvafältet.

Projektet är avstampet i en långsiktig satsning på det som under de kommande åren ska bli ett fullskaligt digitalt upplevelsecenter i det nya kvarteret NOD, Kista Science City – för, av och med forskare, kreatörer, studenter, allmänhet och näringsliv i samverkan. DAC öppnar nya kontaktytor mellan teknikföretagen och den kreativa industrin. Korsbefruktning mellan IT-branschens arbetsmodeller och ny forskning och konst leder till nya sätt att tänka innovativt. På så sätt bidrar DAC till att stärka Sveriges internationella konkurrenskraft. Stockholms stad är en av huvudaktörerna i DAC tillsammans med bland andra Stockholms universitet/DSV, Atrium Ljungberg, Interactive Institute, Swedish ICT och Dreamhack.

Kommentera

