Lärarutbildningen i Sverige har, generellt, under många år hållit en för låg kvalitet. Dagens studerande vid lärarutbildningarna runt om i landet kommer tillsammans att utbilda miljontals barn; tillsammans skapar de Sveriges framtid. Därför är det bra att högskoleverket nu förutsättningslöst granskat samtliga lärarutbildningar i landet och inte beviljar tillstånd att bedriva lärarutbildning utifrån gamla meriter. Naturligtvis är det ett stort problem att Stockholm universitet inte beviljas examinationsrätt, men hellre det än att högskoleverket tolererar för låg kvalitet. Stockholms universitet har också all möjlighet att ta till sig av Högskolverkets kritik och strama upp sin utbildning. Enligt DN skriver Högskoleverket att Stockholms universitet har potentialen och kompetensen, men brister i beskrivningen i hur utbildningen ska fungera.

Stockholm är inte ensamt, även Umeå universitet och Mälardalens högskola med flera har fått avslag på ansökan om examinationsrätt.

Läs även: Högskoleverket, SvD, AB, Expressen

Annonser

6 Comments »

  1. Ja, det är ju rimligt att de åtminstone kan BESKRIVA hur utbildningen är tänkt att fungera. Man kan ju också hoppas att de högskolor som BLIR godkända riktar in aktiviteterna på kompetenser som verkligen behövs ute på skolorna. De flesta svåra dagliga problem som ska lösas i dagens skolor var aldrig ens omnämnda under den utbildning som jag själv gick. Bra om kommande lärare också får lära sig prioritera då man märker att alla pålastade uppgifter omöjligen hinns med.

  2. Huvudproblemet är inte att lärarutbildningen är för dålig (även om detta är ett problem)—utan att de som går på utbildningen inte har det ”huvud” som krävs för att bli bra lärare.

  3. SU har aldrig haft lärarutbildningen tidigare och den har nyligen integrerats i denna organisation. Det är två som skall bli en. Och det är inte en liten eka som man skall vända åt ett annan gemensam riktning. Det är enkelt att vara kritiskt eller tycka att något är bra eller dåligt när man står utanför och inte känner till allt som sker. Man måste ta alla faktorer i beaktande.

    Nej, lärarutbildningen är inte för dålig, inte heller de som går på den. F.d. Lärarhögskolans lärarutbildning fick godkänt från Högskoleverket, vilket inte meddelades med rubriker i tidningarna, om ens med en notis. Att inte SU fått examensrätten nu kan alltså ha andra förklaringar än att själva utbildningen eller studenterna är för dåliga eller håller för låg kvalitet.

  4. LHS har byggt upp ett gediget dåligt rykte som en av de sämsta lärarhögskolorna i landet. Stockholms universitet har som det borde vara i huvudstaden ett gediget rykte om sig att vara bland de bästa universiteten i Sverige. Det som har hänt är att SU inte lyckats städa upp i det forna LHS: Det är på tiden att man börjar ägna sig åt en gedigen upprensning när det gäller den pedagogiska verksamheten.

    SU har självklart en oerhörd kompetens att erbjuda en lärarutbildning men jag skräms av de aningslösa kommentarerna av vice rektor SU Anders Gustavsson. Han verkar helt ha missat att utbildningen under lång tid visat upp stora hål när det gäller sådant lärarstudenterna behöver ha med sig ut i klassrummet och mötet med eleverna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s