I dag besökte jag Eriksdalsskolan på Södermalm, och deras bildklasser. Ca en fjärdedel av eleverna på skolan går i Bild-och formklasserna och det var väldigt roligt att få vara med på några av deras lektioner. Till skolan söker du på ungefär samma sätt som till Adolf Fredriks musikklasser och Kungliga Svenska Balettskolans dansklasser, d v s genom inträdesprov. Det är roligt att se så mycket kreativitet och glädje. Nedan hittar du några av de elevalster vi fick titta på, folkpartiplanschen är naturligtvis bäst!

10 Comments »

  1. Hej Lotta, kul att du trivdes hos oss, det var roligt att kunna visa dig runt. Hoppas att du fick en bra bild(!) av hur vi jobbar. Välkommen också på vår julmarknaden den 4 december,på skolan. Tror att vi missade att ge dig facebook-gruppen. Sök på Bild och form Eriksdal 20 år, så hittar du oss.
    Bof/Annika

  2. Varför skriver du så positivt då du vill lägga ner dessa Bild och Formklasser ?!

    Mitt barn stormtrivs och har utvecklas så otroligt mycket under den tid hon gått på Bild och form.
    Alla barn är inte stöpta i samma form och därmed utvecklas till exempel mitt barn bra mycket bättre genom att ha det konstnärliga sidledes tillsammans med alla andra grundläggande ämnena, som mitt barn har haft svårt för innan.

    Jag och många med mig är GRYMT besvikna, för att inte tala om LEDSNA !!!
    Ska Adolf Fredriks musikklasser också läggas ned då, eller ?

    Jag förstår att du tyckte tavlan med FOLKPARTIET var det bästa du såg på Eriksdal, men den tavlan hänger inte kvar länge till kan jag tala om…

  3. Hej Lotta,

    Vi har tre barn, 13, 16 och 19. Vi har därför lärt känna många olika skolor och klasser i Stockholmsområdet. Den bästa skolan och utbildningen alla kategorier är BoF på Eriksdal. Genom det integrerade arbetssättet stormtrivs vår dotter och hon formar också stora tankar om vad hon skall bli när hon blir stor – dvs ett mycket starkt självförtroende. Hon lär sig grundämnena grundligt genom att upplägget i grunden bygger på ett starkt intresse för hela skolarbetet. – Ett mkt lyckat upplägg mao som jag hoppas och vill unna också framtida generationer att få.

    En bra skola som rustar elever med grundskolekunskap som följer av ett starkt intresse för skolarbetet.

    Jag hör också från andra föräldrar till barn på BoF att de är mycket nöjda med utbildningen.

    Heja Folkpartiet!

  4. Hej!

    Vad får dig att vilja avveckla en verksamhet som fungerar?
    De barn som har valt denna inriktning trivs och utvecklas. Skolan går bra för dem och de gör bra resultat.

    Monica

  5. Hej!
    Jag har en dotter som går på högstadiet på BoF.
    Vi är helnöjda med utbildningen och lärarna! Vår andra dotter söker iår och vill absolut inte gå någon annanstans.

    Jag jobbar själv i skolan och tycker den pedagogik BoF har är enastående!
    Jag har flera vänner vars barn gått där, som innan de började hade svårt att läsa och skriva. Med hjälp av integrerad undervisning med bild och slöjd har dessa barn gjort enorma framsteg!

    Hur kan man komma på idéen att vilja lägga ner en verksamhet som funnits och fungerat och stärkt självförtroendet för så många barn under 20 år?

    Stina

  6. Läste idag i Södermalmstidningen om den beryktade nedläggningen.
    1,5 miljoner kr i stöd ska försvinna med början nästa år.
    Bidraget trappas ned år för år…

    Så nu blev det alltså bekräftat…trist…

    Mamma Maria

    Ps.Min dotter hinner gå ut innan alla bidrag försvinner men det är tråkigt för de efterkommande eleverna.

  7. Hej Lotta!

    Jag har svårt att förstå hur ni tänker med nedskärningarna, varför får inte en kommunal skola ha specialområden som fungerar och gör en skola populär.

    En possitiv anda sprider sig ofta över gränserna till även de andra områdena. Det skulle vara intressant om ni utvärderar läget på skolan nu och efter ett antal år om ni tar bort bidragen. Är skolan lika populär fortfarande, har lärarlagen förändrast, hur är klimatet.

    //virpi

  8. Hej!
    Undrar om du/ni vet att Bild och form arbetar från 4:an till 9:an eftersom bidraget föreslås succesivt dras in under 3år. Undrar också om vilka de andra bild och form skolor som man hänvisar till som inte får bidrag idag men som sägs vara likvärdiga med Eriksdalskolans bild och form. Det som Eriksdalskolas Bild och Form har är att erbjuda alla bild och form lektioner i halvklass, vilket är den kvalité vi elever och föräldrar har eftersökt när vi sökt oss till skolan. Dessutom har skolan mycket hög kvalité på sina lärare.
    Att ta bort profilbidraget innebär att bild och form mister sina halvklass lektioner som direkt kommer att visa sig i undervisningskvalitén. Många av bild och forms elever har svårigheter i skolans ordinarie form men genom att få utveckla sin konstnärlighet på detta sätt överbryggs svårigheterna och eleverna går ut med fina betyg och bra självförtroende. Jag tror inte att det kommer att sparas några pengar utan samma summa kommer att få läggas på special lärare för att eleverna kommer att klara skolan överhuvud taget och även om du/ni tycker att de estetiska ämnena kommer att vara kvar är det inte samma sak och fördjupning som det är nu. Jag hoppas du/ ni är modiga nog att möta våra barn och säga dem att du/ni kommer att dra undan mattan för deras självförtroende och möjlighet att få hyfsade betyg av sig själva.
    Att ta bort ett vinnande koncept, som många andra skolor i sverige kommit och studerat för att modellen just är såå bra, är helt galet.
    Hoppas att ni/du tänker om.
    Förälder till ett idag lyckligt barn på Bild och Form
    Lena Hvarfner

  9. Hej hej snubblade in här jag. Jag har två barn i Eriksdalsskolans. Bild och form klasser. En i sjuan och en i femman (Stolt stolt). Mycket synd att dom drar in på bidraget men ändå en sådan chans att få vissa sina talanger.

Kommentera

