Skoldebatteni budgetdebatten här i Stockholms kommunfullmäktige har just avslutats och jag måste säga att den inte bjöd på några större överraskningar.  Det fokus på kunskap som numera präglar Stockholms skolor har inte gjort några större avtryck på oppositionen.

För Roger Mogert och socialdemokraterna handlade skoldebatten som vanligt mest om pengar. Att skolresurserna de senaste åren ökat med 50 procent mer än under socialdemokraternas tid vid makten tycks ha gått Mogert fullständigt förbi.

Roger Mogert konstaterade i sitt inledande inlägg att jag inte nämnt skolans resurser i mitt inledningsanförande. Det är i och för sig sant. Å andra sidan pratade jag ganska mycket om kunskap – ett litet ord som inte fick plats under Mogerts tre minuter.

Miljöpartiets Per Olsson har en hög ambitionsnivå för skolans arbete med elevhälsa, elevdemokrati och skolans uppgift att fostra självständiga individer. Det är bra. Men jag önskar att Per Olsson och andra miljöpartister visade prov på samma glöd när det gäller elevernas kunskaper. Jag tror, till skillnad från Miljöpartiet, inte alls att kunskaperna kommer av sig självt bara eleverna mår bra. God elevhälsa är en viktig förutsättning för lärande, men det är också yrkesskickliga lärare, prov och betyg.

Frågan om spetsklasser i till exempel matematik dök upp under debatten och Roger Mogert (S) var inte sen att begära replik. ”Vår kritik mot spetsklasserna är att de är alldeles för snäva” sa Mogert. Ja, det är ju just det som är poängen med spets, att den är ganska snäv.

Skoldebatten utvecklade sig under kvällen till en riktigt vänlig tillställning där företrädare för såväl alliansen som oppositionen berömde varandras engagemang i frågor som till exempel elevhälsa och elever som utsätts för hedersförtryck. Självklart är det bra om vi kan nå en samsyn i viktiga skolfrågor. Vem vet, kanske kan vi en dag i framtiden nå en samsyn även i den avgörande frågan om skolans fokus på kunskap.

1 kommentar »

  1. Hej Lotta.
    Tack för en bra debatt idag. Men det måste ha blivit ett missförstånd kring huruvida kunskaperna skulle komma av sig själv om man mår bra. Som du säker kommer ihåg anförde jag att kunskaperna kommer lättare om man mår bra. Och elevers välbefinnande kan vi inte negligera – för då blir det svårt att förbättra resultaten eller komma till rätta med otillåten frånvaro.

    Sedan tycker jag att vi också borde fördjupa diskussionen kring återkoppling och bedömning. Läs min reservation i senaste nämnden eller kanske det av mina vallöften som handlade om just detta, http://www.perolsson.nu/?p=807. Jag tror inte vi kommer helt överens, men kanske kan vi komma en bit på vägen.

Kommentera

