En färsk undersökning som Stockholms utbildningsförvaltning gjort visar att ett antal grundskolor sätter betyg som inte motsvarar elevernas kunskaper. DN skriver om det här. Att en skola under ett eller ett par år avviker från ett skattat betygsvärde måste rimligen betraktas som normal avvikelse. Men om samma skola år efter år sätter betyg som inte motsvarar elevernas kunskaper, måste detta få konsekvenser. Förra veckan lanserade jag tillsammans med övriga allianspartier i utbildningsnämnden en rad förslag för att komma tillrätta med problemen.

För det första kräver vi att de skolor som misstänks sätta för höga eller för låga betyg ska göra en åtgärdsplan för hur man ska komma tillrätta med problemen.

För det andra inför vi ett särskilt Stockholmsprov i matematik i årskurs ett på gymnasiet. Provet ska dels vara ett hjälpmedel att stötta elever som inte har tillräckliga kunskaper, men också en utvärdering av grundskolans betygssättning.

För det tredje vill vi gå på djupet i analysen av skolornas betygssättning genom att samköra Stockholms stads egna betygsjämförelser med Skolverkets rapport om sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i årskurs 9. Vi menar att en sammanvägning av dessa två rapporter skulle bidra till att ytterligare peka på fall där elevernas betyg inte motsvarar de faktiska kunskaperna, och därmed öka förutsättningarna för en riktig betygssättning.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s