Igår lämnade jag mitt svar till Justitieombudsmannen angående Diskrimineringsombudsmannens långsamma handläggning av vårt ärende om huruvida man i en undervisningssituation kan kräva att man ser ansiktet på den studerande.

Jag har tidigare skrivit om det här och senare här

I mitt yttrande till JO skriver jag bland annat att:

”Redogörelsen visar att DOs handläggning av ärendet tagit mycket lång tid, såväl före som efter perioden av informationsinhämtning från Stockholms stad under hösten 2009 och vintern 2009/2010. Mer än sex månader passerade från det att anmälan kommit till DO till dess att DO begärde in ett yttrande från Stockholms stad. Efter den 2 mars 2010, då DO inhämtade de senaste uppgifterna i målet från Stockholms stad, har mer än 8 månader förflutit.”

DO tar i sitt yttrande över min anmälan till JO även upp det TV4-inslag (den 8 juni 2010) där en tjänsteman från DO uttalar sig i ärendet. I inslaget från TV4, säger tjänstemannen från DO följande:

”Ja, jag tycker att det lutar åt att det är diskriminering men det är ju någonting som vi inte har tagit ställning till”.

Till inslaget

DO anger emellertid i sitt yttrande att mannen säger:

”Jag tycker att det lutar åt att det är diskriminering. Men det är ju min personliga uppfattning och jag vill understryka att myndigheten ännu inte tagit ställning.”

Du hittar hela yttrandet här: Svar till JO om DO 2010-11-15

Att jag gått så långt som till en JO-anmälan i detta ärende beror på att frågan inte endast påverkar den studerande (vilket i och för sig är illa nog) utan också på att det är rimligt att skolorna i Stockholms stad vet vilket regelverk man har att förhålla sig till.

Kommentera

