Låt mig först och främst slå fast; Margot Wallström är en utmärkt person. Jag tror att det konstaterandet krävs innan jag med samma emfas slår fast att jag anser att Lunds universitet gör fel när man vill utnämna henne till ordförande för universitetsstyrelsen.

I Sverige finns ett utbrett akademikerförakt. Det syns på många sätt i samhället, men det mest uppenbara är kanske värnskatten och det faktum att högre utbildning lönar sig allt sämre ekonomiskt. Detta i kombination med att kvinnor numera läser vidare i allt högre utsträckning i förhållande till männen gör att högre utbildning snart riskerar att bli till personligt förfång än till en fördel. För Sverige som välståndsland är detta naturligtvis skadligt. Vi behöver fler människor, inte färre som gör en akademisk karriär på hög nivå. Att studera och forska måste bli mer lönsamt.

Lunds universitet väljer nu att föreslå att Margot Wallström blir ordförande i styrelsen för universitetet. Detta trots att Wallström inte har några akademiska poäng. Wallström är, som sagt, en utmärkt person, men att ett av Sveriegs mest välrenommerade universitet väljer en person helt utan akademiska meriter är märkligt. Om inte ett universitet anser att högre utbildning är intressant för ett sådant viktigt uppdrag, varför ska då resten av samhället uppskatta akademiska meriter?

1 kommentar »

  1. Just att lyssna på sina väljare och på ett sätt så även de upplever sig lyssnade på tror jag är nyckeln till ett ökat förtroende för politiker. Det märktes oerhört tydligt när mina elever själva fick ta kontakt med olika ungdomsförbund och ställa frågor mm. Flera av politikerna kände sig störda mitt i valrushen, andra använde ord på ett vis som gjorde att de tappade elevernas uppmärksamhet nästan med en gång osv.

    Vid skoldebatten var det en av ungdomsförbundens representanter som verkligen lyssnade, tog sig tid och visade intresse för mina elever. Det märktes direkt på reultatet i skolvalet. En av eleverna berättade för mig att hon även kryssat samma kille på Riksdagslistan i det riktiga valet.

    Jag tror att man som förtroendevald alltid måste fråga sig vad som ska prioriteras. Vad är så viktigt på partikansliet att man inte kan avvara en kvart för ett gäng förstagångsväljare?

    Det du sa på Stockholmskonferensen om att bli ännu duktigare på att lyssna på sina väljare har fastnat hos mig.

Kommentera

