Idag publicerar Peter Larsson, samhällspolitisk direktör vid Sveriges Ingejörer, och jag, en debattartikel i tidskriften Ny Teknik. Tyvärr kan man inte länka till den, men här är den i fullängd!


 


Tekniken är navet i samhället. Det är lampan vi tänder, maten vi lagar, transporterna till jobbet, miljöutvecklingen i framtiden och framtida rymdresor. Teknikdelegationen konstaterar i sitt slutbetänkande att Sverige står dåligt rustat för att kunna konkurrera i den globaliserade kunskapsekonomin. Svenska elevers matematikkunskaper sjunker i internationella mätningar som TIMSS och PISA. Det är hög tid att Sverige bryter denna negativa trend och Stockholm ska gå i bräschen för teknikutvecklingen i Sverige.


 


Teknikintresset ökar glädjande nog i Stockholm. Teknikprogrammet är det tredje mest sökta programmet till gymnasiet i Stockholms stad. Det visar de siffror som utbildningsförvaltningen har tagit fram för sökperioden under våren. Vi kan se att 16 procent fler söker till teknikprogrammet jämfört med andelen sökande föregående år. Detta är naturligtvis en fingervisning till oss politiker – efterfrågan på utbildning finns.


 


Genom att intresset av teknikprogrammen minskat under en längre period har vi nu en utbildningslucka i Sveriges huvudstad. Vi behöver tekniskt utbildad arbetskraft i Stockholm. Därför vill vi att Stockholm ska bli en teknik- och naturvetenskapskommun.


 


Det har hänt mycket i Stockholm såväl som i övriga Sverige. Stockholm uppfyller redan i dag några av de kriterier som Teknikdelegationen pekar ut som särskilt viktiga inslag. Vi har en spetsklass i matematik på en av våra gymnasieskolor. Vi har utvecklingslärare som arbetar med att övergripande förbättra undervisningen och stödja lärare. Vi har inspirationsplatser i matematik och naturvetenskap i grundskolan.


Vi ser mycket positivt på de förslag som finns på att få starta profilklasser i teoretiska ämnen och att inrätta ett fjärde år på det tekniska programmet. Vi vill ta vårt ansvar för att Sverige ska ta nästa kliv i utvecklingen av teknikundervisningen.


 


Att stärka de duktiga och motiverade eleverna är viktigt. I Stockholm kan de elever som vill läsa gymnasiekurser i matematik redan under högstadiet och universitetskurser på gymnasiet. På högskolenivå erbjuds ett tekniskt basår för de elever som valde att inte gå ett naturvetenskapligt program under gymnasiet. För att ytterligare stärka vår attraktivitet på den globala marknaden erbjuds elever både på högstadium och på gymnasium att läsa kinesiska. För de praktiska programmen är målsättningen att göra praktik i alla världsdelar. Kopplingen till arbetslivet är viktigt.


 


Advertisements

4 Comments »

  1. Lotta!

    Din vurm för tekniklösningar rimmar illa med det katastrofala IT-haveriet i Stockholms skolor. Precis som alla som hade någon form av insikt i hur det är att arbeta med IT i en skola sa, så har GS-IT blivit en gigantisk felsatsning och något som kostar Stockholmarna enorma summor och eleverna kunskaper. Vad tänker du som politiker göra åt eländet? Såhär i valtider kanske man kan få ett svar?

    http://www.dn.se/sthlm/80000-elever-drabbas-av-it-problem-1.1170832

  2. Det vore verkligen jättetrist! Har dock ingen aning om hur man gör det eller varför just detta blogginlägg har så liten stil. Konstigt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s