Socialdemokraterna har nu vaknat upp i skolfrågorna. Något yrvaket hävdar de att man i mångt och mycket håller med folkpartiet, men ändå inte. Naturligtvis är det välkommet att sossarna i staden nu äntligen tycks ha något att säga, men det känns lite sent påkommet så här en och halv vecka före valet. Under de gångna fyra åren har partiet knappt märkts i skoldebatten, annat än för att säga att man är emot allt Alliansen förelår. De egna förslagen har lyst med sin frånvaro.

Vad har då socialdemokraterna föreslagit i kommunfullmäktige? Under fyra år som snart gått sedan maktskiftet har socialdemokraterna lagt sex motioner som berör skolan. Dessa behandlar vegetariska tisdagar i skolan, skolans roll i att stärka de nationella minoriteterna, demolering av de skriftliga omdömena, hårdare kontroll av skolor och förskolor, inrättande av vidareutbildning för vårdpersonal samt förbättringar av rutiner av förskoleköken.

En del kanske skulle säga att det är ett smula magert för att komma från ett parti som säger sig ha höga ambitioner inom skolområdet.

5 Comments »

  1. Du tror inte bara att det är så att du just nu försöker måla upp en så dålig bild av sossarna som möjligt för oss väljare, eftersom en del av ditt jobb är att sno deras röster? Och om så inte är fallet så, för din information, har vänstern en hel del om skolan, det är bara det att ingen av deras partier är specialiserade inom området så som ni i högern är. De går inte ut med det i media på det sättet som ni har, men om du har läst om deras politik och frågor, som du som politiker borde ha gjort, så hade du vetat att de har en del åtgärder åt många problem i skolan och de har även annat inom skolfrågorna. Deras förbättringar av skolan anser jag vara bättre för skolan på många sätt, och det är inte något jag säger för att trycka ner dig, utan det är något jag säger för att det är min åsikt som individ, och jag som individ och skolelev vet att många av de saker som ni har om skolan i er politik bara förvärrar för mig, och för många andra. Har tanken aldrig slagit dig att det kan vara bra att ta in elever och prata med, personer som faktiskt går i skolan, och se och höra vad de har att säga. Det finns inget bättre sätt att förbättra någonting, än att faktiskt först veta vad det är man behöver förbättra.

    Kram ❤

  2. Hej!
    Tack för dina synpunkter. Jag tror nog också att socialdemokraterna har en massa bra förslag om skolan. Det har de flesta partier. Tyvärr har de dock här i Stadshuset inte visat upp så många sådana idéer. Sex motioner till fullmäktige på fyra år tycker jag är lite magert!
    Vänliga häslningar
    Lotta

  3. Hej Lotta!

    Jag röstade på dig & FP i kommunalvalet förra gången och gör det gärna även den här gången.

    Men med barn snart i skolåldern i Hammarby Sjöstad så skulle jag, för att kunna göra det, vilja veta av dig vad FP & Alliansen har för konkret plan att på kort sikt (redan fr o m ht-11) råda bot på bristen på plats hos kommunala grundskolor i Hammarby Sjöstad?

  4. Andreas!
    Utbildningsförvaltningen arbetar hårt med detta. En ny skola kommer inte vara på plats inför nästa läsår, men förvaltningen arbetar nu med att finna andra lösningar. Målsättningen är att så många som möjligt i Sjöstaden ska få plats där de vill. Den långsiktiga målsättningen är att öppna minst en ny kommunal skola i området. Tyvärr kan jag inte vara mer konkret just nu, men lovar att utbildningsförvaltningen gör allt för att lösa situationen.
    Lotta

  5. Den nya läroplanen LGR11 har en allvarlig brist då den reflekterar “enhetselevens” utveckling enligt Piaget´s stadieteori men saknar de differentialpsykologiska principerna för en genuin individualisering av undervisningen.

    Vi behöver en skoldebatt där fakta accepteras i stället för att sopas under mattan. DIVERGENSPRINCIPEN och dess konsekvenser bör stå i centrum likaväl som den svåra frågan om hur undervisningen skall INDIVIDUALISERAS.

    TVÅ HUVUDUPPGIFTER FÖR DEBATTEN OM FRAMTIDENS SKOLA.

    Utifrån existensen av betydande intelligensskillnader mellan eleverna men framför allt utifrån divergensprincipens giltighet bör den skolpolitiska debatten som första steg syfta till att lösa följande problem av helt avgörande betydelse för utformningen av framtidens skola:
    1. Hur skall läroplansmålen definieras för olika elevgrupper så att de inbegriper både den momentana kunskapsvariationen och variationen i utvecklingstakt?
    2. Hur skall läromedlen konstrueras så att de optimalt är anpassade både till den momentana kunskapsvariationen och variationen i utvecklingstakt hos olika elever?

    Se ”Sture Erikssons hemsida”: http://home.swipnet.se/StureEriksson/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s