I dag skriver jag, tillsammans med Jan Jönsson och Isabel Smedberg-Palmqvist, en artikel i DN om alla barns rätt till utbildning. 

Vi föreslår bland annat att varje barn som placeras i t ex fosterfamilj ska genomgå en skolpsykologisk och pedagogisk utredning, att Stockholms stad ska upphöra att placera barn i HVB-hem som endast erbjuder så kallad särskild undervisning samt att rektorer måste ges möjlighet att ta del av planeringen av familjehems- eller institutionsvård i ett mycket tidigare skede än i dag. Det är också viktigt att skolan och socialtjänsten tar ett större ansvar för att följa upp skolplikten vid familjehemsplaceringar och att man samverkar bättre med föräldrarna.

Vi vill också öka kunskapen om placerade barns skolgång. Vår artikel handlar helt enkelt om att alla barn har rätt till utbildning.

Hela artikeln återfinns här (LÄNK).

Advertisements

3 Comments »

    • Hej Emelie!

      Jag ska försöka besvara din fråga.

      Fosterhemsplacerade barn har väldigt mycket lägre skolresultat än andra barn och man vet också att de ofta får sämre stöd än andra elever.

      Den skolpsykologiska bedömningen behöver göras för att exempelvis utreda om eleven tillhör särskolan, om eleven har en neuropsykiatrisk problematik (t.ex. ADHD), etc. Tyvärr missar man detta på allt för många barn. Den skolpsykologiska bedömningen ska göras tillsammans med en pedagogisk utredning där skolan och lärarna får konkreta besked om hur man på bästa sätt ska jobba för att eleven ska få sina inlärningsbehov tillgodosedda.

      Vänliga hälsningar

      Jan Jönsson, medförfattare
      och speciallärare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s