Flera gånger under valrörelsen har jag fått frågan om huruvida syskonförtur ska tillämpas vid intagningen till Stockholms grundskolor.

Jag skulle, personligen, mycket gärna införa syskonförtur till Stockholms skolor. Jag har stor förståelse för föräldrar som vill att syskon i de första skolåren ska kunna gå i samma skola. Problemet är bara att lagligheten i detta har ifrågasatts. När en enig utbildningsnämnd fattade beslut om nya intagningsregler förra året var juristerna ense om att avråda från syskonförtur. Som jag tidigare skrivit här på bloggen ledde det till att samtliga partier röstade för de regler som nu gäller, och där rektor kan ge förtur för särskilda skäl men inte generell syskonförtur.

Just nu har några föräldrar överklagat vissa intagningsbeslut där syskonförtur, enligt deras mening, använts för generöst. Jag hoppas att vi snarast får ett avgörande i förvaltningsrätten som en gång för alla reder ut hur lagen ska tolkas när det gäller syskonförtur i grundskolan. Min förhoppning är att vi under hösten kan ändra regelverket så att syskonförtur till förskoleklass och grundskolan blir möjligt.

1 kommentar »

  1. Vi har haft samma diskussioner i Tyresö. Ska följa vad som händer i Stockholm i frågan. Vi ser syskonförturen delvis som en föräldrafråga, det tar tid på morgonen att följa barnen till olika delar av kommunen.

    Samtidigt ser jag personligen att barn som tidigt visar behov av särskilt stöd har stor hjälp av att ett syskon finns på samma förskola eller skola.

    Jag instämmer i din förhoppning om att syskonförtur ska vara möjlig både till förskoleklass och skola.

Kommentera

