Nu invigs den nya spårvagnslinjen från Djurgården till Sergels torg. Tanken är att linjen ska förlängas i båda riktningarna och att den senare ska följas av fler spårvagnslinjer i staden. Spårvagn är ett miljövänligt och populärt transportmedel och har betydligt högre kapacitet än t ex bussar.

Det kan kanske vara värt att påminna lite om historien på området. Folkpartiet drev igenom att museispårvagnen till Djurgården skulle byggas. Motståndet var kompakt från de flesta övriga partier. Jag tror inte att någon då kunde föreställa sig att denna museala sträckning skulle bilda stommen i den spårväg som invigs i dagarna.

De största motståndarna mot spårvagnar var faktiskt moderaterna. När Maria Wallhager och jag i valrörelsen 2006 föreslog att 4:ans buss skulle omvandlas till spårvagnslinje var det många som log nedlåtande. Idag är det också moderaternas politik. Kul, tycker jag!

Tyvärr är socialdemokraternas motstånd mot spårvagnar fortfarande kompakt. Som den optimist jag är så tror jag nog att det motståndet snart också kan vändas!

8 Comments »

  1. 21/8-10:
    Enligt Aftonbladet dog en man idag när han
    blev påkörd av spårvagnen i Göteborg.
    En av 700 olyckor per år med allt
    från krock med bil till några dödsfall som denna.
    När får vi vårt första dödsfall?

    4:ans buss skulle omvandlas till spårvagnslinje?
    Det kostar enligt SL 2.500.000 miljoner kr.
    Turtätheten blir sämre med spårvagn än buss
    och risken på den sträckan är också att det
    lätt kan bli trafikproblem.
    Alla träd längs Valhallavägen måste rivas ned
    i allen och det är inget påhitt av mig.

    • Vad får du att turtätheten på linjen skulle försämras ifrån? Det stämmer ju inte alls. Man kan köra precis lika ofta med spårvagnar som med bussar. Däremot behöver man nog inte göra det eftersom spårvagnar tar minst dubbelt så många passagerare som en ledbuss. Kapaciteten ökar därmed.

      Varför skulle alla träd behövas rivas ned för att spårväg ska byggas? Det var det dummaste jag hört. Har de rivit ner träden på Strandvägen där den nuvarande 7:an går? Den går ju i praktiken nästan i allén.

  2. @Fredrik:
    Människor dör av att bli överkörda av bilar och bussar också, betyder det att vi inte ska ha bilar och bussar? Människor dör när plan störtar, betyder det att vi inte ska kunna flyga?
    Ett dödsfall är alltid tragiskt, men det blir varken mer eller mindre tragiskt beroende på om någon blir överkörd av en buss, en bil eller en spårvagn.

    Varför skulle alla träd på Valhallavägen behöva tas bort? Var har du fått den uppgiften ifrån?
    De träd som idag finns på Valhallavägen har stått där länge. Faktum är att det har åkt spårvagnar under de träden innan spårvägen lades ner i Stockholm. Om du åker längst ned på Valhallavägen (mot Gärdet) så kan du se att det fortfarande ligger spår kvar i marken.

    Att det kostar pengar att bygga spårväg är självklart, men även det är ganska ointressant. Det som *är* intressant är den samhällsekonomiska effekten av ett bygge. I linje 4:s fall är det en klar samhällsekonomisk pluseffekt. Samhället och Stockholm tjänar alltså på att bygga linjen.
    Och vad skulle alternativet vara? Vi blir inte färre i Stockholm och linje 4 fungerar inte bra. Att sätta in fler bussar går inte, den kapaciteten är redan maxad. Spårväg är det som måste till.

    För övrigt är 2,5 miljarder peanuts i sammanhanget. Linje 4 har varje dag lika många resande som hela SJ:s fjärrtågsnät. Som jämförelse kan nämnas Botniabanan som går lös på drygt 13 miljarder och förbifart Stockholm som kommer landa på minst 28 miljarder. Spårvägstrafik på linje 4 är faktiskt väldigt billigt.

  3. Hej!
    Planerna för att göra om 4:an är ännu i sin linda. Jag har mycket svårt att förstå varför träden skulle behöva tas ned. Spårvagnen går ju på gatan, inte uppe i planteringarna. Det finns flera fördelar med spårvagn jämfört med buss. Mer miljövänligt, högre kapacitet (tar fler passagerare än en buss) och bättre framkomlighet (ingen kommer på tanken att parkera på spåren, men ibland i bussfilen).
    Vi redan idag en del spår i den vanliga trafiken. Djurgårdslinjen har fungerat utmärkt i många år, Tvärbanan likaså. Såvitt jag vet är det inte större problem i Sjöstaden eller i Gröndal än vad det är i övriga staden. Men självklart kommer vi stockholmare att tycka att det känns lite ovant i början.

    • Hej Lotta!
      Fredriks kommentar ska ses i den historiska kontexten att det en gång i tiden har gått spårvagnar längsmed Valhallavägen. De gick då inte i gatan, utan på gräsbevuxen banvall mellan körbanorna. Denna gräsbevuxna banvall (med kvarvarande spår!) kan fortfarande ses längst ned på Valhallavägen. På andra delar av Valhallavägen är det numera asfalterat och parkeringsplatser har istället anlagts där det tidigare gick spår(det ironiska i det undgår mig inte).

      När spårvägen återkommer till Valhallavägen bör den, precis som förr, gå i mitten av Valhallavägen för att vi ska få en helt trafikseparerad lösning. Den inkräktar då inte på biltrafikens utrymme, men framförallt blir framkomligheten bättre. Dessutom blir det en väldigt trevlig miljö, om du inte varit o tittat i Norrköping så rekommenderar jag ett besök och en åkning längsmed östra promenaden (Tvåans linje) eller norra promenaden (både tvåans och treans linje) .
      Några träd behöver som sagt inte tas bort. Träden står där de står, och det har en gång i tiden gått spårvagn under dem.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s