Socialdemokraterna och miljöpartiet i Stockholm bekände i dag färg i betygsfrågan. När borgarrådsberedningen nyss behandlade regeringens förslag om betyg från årskurs 6 yrkade partierna plikttroget på betyg från årskurs 7, i enlighet med sommarens rödgröna betygsuppgörelse.

En noggrannare läsning av partiernas yrkande visar med all önsvärd tydlighet att uppgörelsen i betygsfrågan handlar om en omvändelse under galgen, och att både Socialdemokraterna och Miljöpartiet i allt väsentligt fortfarande motsätter sig tidigare betyg. I förslaget till remissyttrande står: ”Istället för att sänka åldern för betygssättning borde arbetet med skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner utvecklas.”

Den starka opinionen för tidigare betyg tvingade i somras de rödgröna till att säga ja till tidigare betyg. Men sanningen är ju att betygsskräcken fortfarande sitter i ryggmärgen på Carin Jämtin och Yvonne Ruwaida.

Advertisements

2 Comments »

  1. Hej Lotta!
    Skolan och ordning och reda i all ära. Jag förstår att det är lätt att tycka att det är självklart att mobiler ska tas från stökiga sms-ande elver.
    Men, fokus på bara betyg, uppförande – känns som att vi går tillbaks till uppsträckta rädda elever i en skola som inte längre finns.
    Istället (eller kanske också – för ordning och reda behövs) fokusera på hur kan skolan förändras med eleverna och den tid vi lever i (som förändras så mycket för varje timme). Ungdomar av idag behöver självklart grunderna till hur man tar tillvara information (läsa, räkna, kritiskt tänkande) – men idag pådyvlas de också information så långt innan de egentligen vet hur de ska ta emot den.

    Rättvis skola; borde inte alla elever ha tillgång till de bästa lärarna på sitt område? Är de bästa lärarna på sitt område verkligen lärare?
    Kanske lärare av idag också ska kunna guida eleverna i en gemensam virtuell värld av kunskap. Där alla elever har tillgång till samma experter…
    Böckerna, varför i papper, varför inte alltid senaste uppdateringar på ‘läsplattor’ – där man kan kommentera, dela med sig – koppla ihop världen.
    Nu ska skolan få mera pengar om eleverna når bra resultat i nian. Allt ska mätas med objektivt rättade nationella prov. Men, är det alltid den mätbara kunskapen som behövs? Att dela med sig, skapa nätverk etc – så viktigt idag, bör inte det också läras ut/tränas upp/uppmuntras??
    Tar vi till vara lärarnas ideer om en bättre skola idag? Hur görs detta? Hur ska Sveriges unga utvecklas för att vara konkurensmässiga på en hissnade marknad? Är det genom att svara rätt på när Gustav Wasa föddes?

    Så snälla FP – bredda visionerna om en bättre skolas framtid. Den borde gå att göra ROLIG, för lära är roligt!

    Kolla på detta är du snäll..bra exempel på vad vi går till mötes. och väcker tankar och ideer…

  2. Hej!
    Naturligtvis går inte all kunskap att mäta. Det gäller inte minst all den sociala kompetens man får i skolan. Men nog går det att mäta en hel del och också sätta betyg. Jag tror inte att elever får det lättare om man tar bort alla utvärderingar, t ex betyg och nationella prov. Tidigare betyg är en viktig reform!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s