Utbildningsminister Jan Björklund har idag berättat att spetsklasser med speciella antagningsprov i teoretiska ämnen ska tillåtas redan i grundskolan. Självklart kommer Stockholm vara med och ansöka om detta! Jag välkomnar med glädje till exempel mattebegåvningar till spetsklasser i Stockholms skolor från 2012.

Svensk skola har alltför länge haft svårt att utmana elever som har stor talang i t ex matte eller språk. Resultatet av den oförmågan är tyvärr ofta att elever tappar intresset. Att talang och intresse går till spillo på grund av skolans oförmåga att möta elevernas behov av utmaningar, är bedrövligt. Därför är jag oerhört glad över Jan Björklunds besked. Samtidigt är det viktigt att systemet med spetsklasser på sikt kan breddas med fler klasser, både i högstadiet och gymnasiet. Annars är risken stor att vi i Stockholm inte kan möta den efterfrågan som jag tror finns på t ex matteklasser och språkklasser i högstadiet och gymnasiet. Jag har tidigare här på bloggen påpekat behovet av fler gymnasiala spetsklasser i Stockholm där intresset är störst. Hittills har Stockholm fått allt för få platser, eftersom klasserna i hög grad fördelats efter regionala hänsyn.

En förutsättning för att spetsklasserna ska bli verklighet är förstås att regeringen får sitta kvar. En annan förutsättning är att alliansen vinner valet i Stockholm. Socialdemokraterna har tidigare, med all önskvärd tydlighet, visat sitt motstånd mot spetsklasser.

Annonser

6 Comments »

  1. Varför denna fokusering på spets i Mattematik. Lite typiskt tunnelseende politiker.

    Är själv civilingenjör sedan många år och jobbar dagligen med svår matte.

    Jag tycker att vi skall satsa på högvärdig och mångfacetterad utbildning i teknik, företagande, kreativt skapande och närverksbyggande.

    Matematik är ett verktyg. Inget självändamål.

    Precis som språk.

    Låt åter teknik och naturvetenskap bli en väsentlig del av hela grundskolan.

    Dessutom.

    Bygg om skolan så att 50 % av lärarna är män.
    Den pågående processen mot en dominant kvinnoskola leder bara till en enda sak.

    Kunskap är inte sexigt – för unga män.

  2. Jag tycker det är värt att pröva detta Lotta. Men kanske behöver även alla vanliga skolor också börja ge elever med en begåvning inom de teoretiska ämnena en utmaning. Min idé här är att göra särskilda sammandrag där de får möta andra begåvningar från andra klasser, lite då och då. Men de kan gå i sin vanliga klass för det. Just att få vara som ”alla andra” är viktigt för elever på högstadiet, tror jag.

    Just att elever får vara särskilt bra på något, är oerhört viktigt i vår värld. Tack för ordet och läs gärna mitt inlägg om ”mer stress i skolan”. http://fms-gotland.blogspot.com/

    Lennart Bladh
    Svenska Institutet FMS

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s