Folkpartiet har genom åren genomdrivit många viktiga reformer för att utveckla äldreomsorgen i Stockholm. Bland annat var det det folkpartistiska äldreomsorgsborgarrådet Birgitta Rydell som såg till att äldre fick välja hemtjänst själv. Hon la också grunden till det som senare kom att bli valfrihet även i äldreboenden.

Nu vill vi gå vidare och göra äldreomsorgen än mer anpassade till de önskemål och vanor som de äldre som behöver omsorgen har. Vi vill införa ett ”Leva livet-kontrakt” som innebär att den enskilda äldre som behöver äldreomsorg ska få beskriva hur hon eller han vill ha det. Vill man äta någon särskild mat men slippa något annat? Kanske dricka ett glas vin till middagen? För allt i världen inte missa fotbollsmatchen på kvällen? Promenera till torget? Vill man ha sin dator med sig för att kunna hålla kontakt med anhöriga och vänner via nätet?…

Detta innebär en stor förändring av äldreomsorgen där den enskilda äldre får betydligt ökad egenmakt. Ann-Katrin Åslund presenterade nyligen folkpartiets förslag. Se ett inslag på ABC här.

10 Comments »

  1. År 2001 vanvårdade Attendo Care (Partena Care) min mamma i sitt hem, genom att personalen inte gav henne vätska och att de spola ner i toaletten den mat hon skulle få hjälp med att äta! Hon blev räddad på Huddinge sjukhus med dropp i 14 dygn. Innan hon kom in på sjukhuset hade hennes läkare konstaterat att mamma bara hade timmar kvar att leva! En av Attendos personal kom och berättade att andra i personalen satt i system att spola ner maten i toaletten så att inte jag skulle märka något.
    Därefter vägrade jag Attendo Care från att komma till min mammas hem. Ett bemanningsföretag sattes in en tid och min mamma tillfrisknade betydligt. Då ville Attendo ta över ”vården” igen. Jag vägrade, men det hjälpte inte. Mamma blev åter sämre. Jag protesterade genom att sätta upp infolappar om vanvården, vilket nådde stadshuset och Birgitta Rydell, som då i samtal med Älvsjös dåvarande stadsdelsdirektör Bertil Östberg, kom överens om att min mamma skulle få tillbaks bemanningsföretaget. Detta blev 100kr. dyrare per timme, jämfört med Attendo Care. Det innebar att jag som redan var sjukskriven tvingades arbeta (gratis)hos mamma var annan nattt, eftersom Älvsjös ansvariga inte ville betala för hela dygnet. Mamma hade då biståndsbedömd vård 24 timmar/dygnet, vilket man inte ville betala.
    Detta var alltså innan det fanns valfrihet i vården och Attendo Care hade ensamrätt i Älvsjö på Hemtjänsten. En ren katastrof även för många andra gamla i Älvsjö.
    På Lidingö där Bertil Östberg bor, medverkade han till att Attendo Care blev av med kontraktet pga vanvård även där. Men i Älvsjö har dom politikernas förtroende. Nu finns valfrihet men vissa gamla som inte kan välja, får Attendo Care! Attendo har även lagt beslag på hela Långbroberg!
    Jag anser att detta oseriösa företag skall bort från äldreomsorgen. Vad tycker du?
    Ingen entreprenör har fått så många Lex Sarah anmälningar som Attendo Care. Även vi anhöriga i Ävsjö gjorde en Lex Sarah anmälan som resulterade i en allvarlig anmärkning från Länsstyrelsen till Älvsjö stadsdelsnämnd, som inte tagit med i kontraktet att det krävdes mer utbildad personal än vad som stod i kontraktet!
    Det hör inte hemma på 2000-talet att auktionera ut gamla och vårdbehövande.

  2. Karin Aurells kommentar visar verkligen hur viktigt det är att det finns många alternativ att välja emellan i hemtjänsten och att det finns möjlighet att välja bort den man inte vill ha. Kommentaren pekar också på det allra viktigaste, att det finns en noggrann kvalitetsuppföljning av alla verksamheter som staden och stadsdelarna anlitar oavsett om den verksamheten är kommunal eller privat.
    Sedan 2001 har det skett en hel del förändringar och utveckling av området. Nuförtiden sker upphandlingar inom äldreomsorgen nästan alltid med ett fast pris och sen tävlar man med om vilka som fyller det med bäst innehåll med bäst kvalitet.
    Lagen om valfrihet(LOV) har också gjort det möjligt att starta nya verksamheter som efter att de godkännts är möjliga att välja bland när man fått ett biståndsbeslut.
    Sedan 2001 har antalet hemtjänstföretag som finns att välja mellan i stadsdelarna ökat betydligt. Detta tillsammans med att kommunen har noggrann kontroll av kvaliteten är viktigt för valfriheten. Under den här mandatperioden har vi i majoriteten i Stockholms stad gjort det möjligt att välja äldreboende och dagverksamhet Nu vill vi Folkpartiet också gå vidare med Leva-livet garantin.
    Ann-Katrin Åslund

  3. Ann-Katrin Åslund

    Detta kan inte kallas noggrann kvalitetsuppföljning!
    Detta är vanvård och skulle inte kunna ske om kvalitetsuppföljningen var noggrann!

    Flera anmälningar om vanvård mot Attendo
    Publicerad 2 oktober 2006 – 16:53
    Uppdaterad 3 maj 2007 – 15:47
    Vårdföretaget Attendo care har fått flera anmälningar om vanvård på sig. Som ABC berättade i fredags har en 83-årig man i Uppsala avlidit sedan han tvingats ligga i sin avföring i flera dygn, där Attendo ansvarade för vården.
    Attendo Care
    3/5 2007 Äldre låstes in i sina lägenheter
    26/4 2007 Tidigare DO kritiserar kommunen
    15/12 2006 ”Kontraktet med Attendo rivs i onödan”
    1/12 2006 Attendo Care får behålla vårdavtal
    15/11 2006 Sjuksköterska ska kontrollera Attendo Care
    Fler…
    En 80-årig man som vårdats i sitt hem i Uppsala av Attendo Care blev lämnad i sin säng med lårbensbrott. Efter det avled mannen. Och på Vårdbo i Norrtälje förkommer också uppgifter om misstänkt vanvård, skriver Norrtälje Tidning.

  4. När jag efter min mamma Wiolas bortgång, gick igenom mammas journal, på Älvsjö stadsdelsnämnd, hittade jag en del märkligheter. Jag hittade bl.a ett papper där det stod
    ”Karin utnyttjar allt till max” Detta var skrivet av chefen på Beställaravdelningen. Hon hade dessutom bett mammas husläkare att skriva ett intyg om att mamma inte var vid sina sinnen ( för att, mot mammas egen vilja, tvinga in henne på ett sjukhem!) Husläkaren sa givetvis att han inte kunde skriva det eftersom min mamma var helt klar i huvudet och klart deklarerat att hon ville vårdas i sitt eget hem!
    Att påstå att jag ”utnyttjar allt till max” är helt otroligt. Det säger en hel del om hennes brister i sitt yrkesutövande.
    Jag kan inte låta bli att tänka på att denna Beställarchef sitter med samma titel och arbetsuppgifter, men numera i en stadsdelsförvaltning på Södermalm.

  5. Tilläggas kan att dåvarande ordförande, som även är den samme nu, på posten som ordförande i Älvsjö SDN, tyckte att det var helt OK att spola ner min mammas mat i toaletten. Det var svaret jag fick av honom när jag berättade att detta skett! Även på ett månadsmöte i Älvsjö SDN, sa han samma sak och då inför TV4, som på min inbjudan kom och filmade detta möte!
    Denna ordförande är Folkpartist!!!
    Hur kan Fp ha en så oansvarig människa som ordförande i Älvsjö SDN?

  6. Så här långt har Folkpartiet kommit, fram till den 15 aug. 2010

    ”Nu vill vi gå vidare och göra äldreomsorgen än mer anpassade till de önskemål och vanor som de äldre som behöver omsorgen har. Vi vill införa ett ”Leva livet-kontrakt” som innebär att den enskilda äldre som behöver äldreomsorg ska få beskriva hur hon eller han vill ha det. Vill man äta någon särskild mat men slippa något annat? Kanske dricka ett glas vin till middagen? För allt i världen inte missa fotbollsmatchen på kvällen? Promenera till torget? Vill man ha sin dator med sig för att kunna hålla kontakt med anhöriga och vänner via nätet?…

    Detta innebär en stor förändring av äldreomsorgen där den enskilda äldre får betydligt ökad egenmakt.”

    OTROLIGT! Man kan ju allvarligt fundera över hur det har sett ut tidigare då, om nu DETTA skulle vara en så stor förbättring?
    Dessa förbaskat löjliga frågor, om
    ett glas vin till maten!
    Vilket TV program man vill se!
    Vill man äta någon särskild mat!
    Var vill man promenera!
    Vill man hålla kontakt med anhöriga! ???

    Vad har vi för politiker i Sverige, som inte orkat tänka längre än så här? Detta är väl en självklar rättighet kan man tycka? Men våra politiker verkar befinna sig på stenåldern!
    Det är våra politiker som sätter gränserna för Äldreomsorgen och det märks verkligen. Hur dom lever själva och vad dom unnar sig och vilken hög lön dom har, ja det vet vi allt för väl!
    SKÄMS PÅ ER POLITIKER!
    Och du Lotta Edholm (Fp) verkar inte heller tycka att detta är uppseende torftiga ”framsteg” eller ??????????????

  7. ”Vi vill införa ett ”Leva livet-kontrakt” som innebär att den enskilda äldre som behöver äldreomsorg ska få beskriva hur hon eller han vill ha det.” säger Folkpartiet!

    Jag blir genast misstänksam och inser vad som (INTE) sker om jag i ”Mitt Leva livet kontrakt” glömmer att skriva att:

    jag vill äta och få vätska VARJE DAG!
    Jag vill ha en BRA kontakt med en ansvarsfull läkare!
    Jag vill bli bemött på ett vänligt vis!
    Jag vill bli respekterad!
    Jag vill komma till toaletten INNAN jag gör i byxorna/blöjorna!
    OSV….. Alla dessa självklarheter, som ännu inte är självklara, för våra politiker!

Kommentera

