Just nu befinner jag mig i Shanghai. Bakgrunden är naturligtvis den världsutställning som just nu äger rum här. Jag har också passat på att besöka skolor och universitet under mitt besök. Med mig är en hel delegation av skolledare, lärare och elever.

Idag har vi bl a besökt skolan Highschool Affiliated to ECUST (den heter faktiskt så, vilket är en förbättring för innan hette den bara skola 147!). Skolan har elever fr o m högstadiet t o m gymnasiet. Nu söker man ett samarbete med en svensk skola.  Inom ramen för projektet Next China kommer Södra Latin i Stockholm att inleda ett sådant samarbete.

Besöket var intressant på många sätt. Det är uppenbart att kinesiska skolor nu söker kontakter utomlands för att få influenser och för att öka elevernas måluppfyllelse, inte minst när det gäller engelska.

Att gå i grundskolan är, liksom i Sverige, gratis. Däremot kostar det ganska mycket pengar att gå på gymnasiet. Det innebär naturligtvis att alla föräldrar försöker få in sina (sitt!) barn på en så bra gymnasieskola som möjligt. Skolorna kan, så vitt jag förstår, välja mellan eleverna. Ofta har skolorna lika olika inriktning för att locka elever.

Den här skolan hade bl a studier i traditionella kinesiska ämnen som kalligrafi och knopar. Eleverna gjorde tappra försöka att lära mig att knyta eleganta knopar, men misslyckandet var svårartat. Inte alls lätt, men lärarna hävdade att slå knopar befrämjar koncentration.

Med på vår studieresa är också ett gäng elever från olika gymnasieskolor i Stockholm. De har i uppdrag att göra en videoblogg från resan. Den kinesiska censuren gör tyvärr att Youtube och liknande inte fungerar ordentligt.  I Sverige går det dock bra och adressen är www.vimeo.com/12420039

Kommentera

